”Stress är inte är farligt under en viss period bara man har tid för återhämtning”, säger psykologiforskaren Per Carlbring. Foto: TT

Semester inte bara härligt – så hanterar du semesterångesten

Publicerad

Semester. En tid för avslappning, spännande resor och grillkvällar med vännerna – eller? Tillhör du dem som snarare känner ångest och stress inför sommaren är du inte ensam.
– Känner man sig stressad av att ta det lugnt är det ett bra tecken på att det är extra viktigt att ta sig tid för det, säger psykologiprofessorn Per Carlbring.

Semestern kryper närmare för många svenskar. Kanske har du längtat efter spontana nattbad, gjort storslagna planer med familj och vänner, eller så tillhör du dem som känner ångest inför ledigheten. Det är nu allt ska hända, relationerna ska blomstra, minnen ska skapas – och allt ska delas i sociala medier.

– Efter midsommar ska allt kul hända. Förmodligen har man för höga förhoppningar. Delar man livet med någon som inte har precis samma preferenser behöver man kompromissa, det kan bli ett problem, säger Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet.

Knappt hälften av alla kvinnor och en fjärdedel av alla män kommer någon gång i livet att drabbas av depression, så att de behöver söka vård. Under sommaren är det vanligt att känna nedstämdhet.

– Det finns tre riskfaktorer: Dålig sömn, stress och stora livshändelser. Det är inte ovanligt att man har stora planer på semestern, som i sig kan vara stressande. Man är också uppe längre, dricker med alkohol och ens fasta rutiner rubbas, säger Per Carlbring.

Foto: Anna-Karin Landin.

Lätt att känna sig ensam på sommaren

Sommaren är också en tid då många känner sig ensamma. Den sociala kontext man ingår i på jobbet försvinner plötsligt. Att höra kollegor prata om sina semesterplaner när man själv inte har någon att planera semestern med kan kännas tungt.

– Vardagsrutinerna är skyddande. Man får automatiskt social interaktion när man är på jobbet, när man har semester måste man aktivt leta upp det.

Bilder i sociala medier på perfekta stränder och soliga uteserveringar kan lätt skapa ångest om vi själva är fast i vardagen.

– Det borde finnas någon form av varningstext: ”Du får bara se vad folk vill att du ska se”. Man kan glädjas åt andras upplevelser men var medveten om att det inte är hela sanningen, det är en förskönande bild.

”Prata om förväntningarna”

Enligt Per Carlbring finns det sätt att hantera stress och oro.

– Man ska röra på sig. Fysisk aktivitet är en skyddande faktor mot stress och depression, och man bör dricka måttliga mängder alkohol.

En annan skyddande faktorer är ”hög kvalitet på umgänge”.

– Det är viktigt att underhålla sina relationer, hör av dig till vänner istället för att beta av olika resmål.

Redan nu kan man börja förbereda sig inför semestern, tycker Per Carlbring. Ska man semestra tillsammans med någon så prata om förväntningarna. Antagligen tvingas man kompromissa, men det viktiga är att fundera på vad man själv vill göra.

– Det är inte ovanligt att man vill vara duktig på semestern och ska börja rensa garderoben. Men glöm inte tid för återhämtning – skriv in några dagar i kalendern för att inte göra något alls.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer