Trots förhoppningar om att julhandeln skulle bidra till ett uppsving minskade detaljhandelns försäljning med 1,8 procent i december jämfört med föregående månad. Julhandeln brukar vara en av de viktigaste perioderna för detaljhandeln men detta år blev den en besvikelse.
– Det är väldigt dåliga försäljningsiffror, säger Emma Hernell, vd för Handelns utredningsinstitut.
Vissa branscher har drabbats hårdare än andra. Enligt SCB:s statistik minskade sällanköpshandeln med 10,5 procent. Dagligvaruhandeln, som innefattar matbutiker och stormarknader, klarade sig bättre, där var nedgången 5 procent.
Vinstras för H&M
Några som drabbats hårt är H&M, som rapporterade ett kraftigt vinstras för det fjärde kvartalet. Det blev bara en knapp miljard i vinst för företaget, jämfört med 6 miljarder kronor under samma kvartal året innan.
– Det har verkligen varit ett turbulent år och mycket slår under det fjärde kvartalet. Det har varit flera externa faktorer som inflation, en stark dollar och beslutet att avveckla verksamheten i Ryssland, säger H&M:s vd Helena Helmersson till SVT Nyheter.
Trots det utsatta läget har H&M valt att inte höja priserna fullt.
– Vi har också varit tvungna att höja priserna men inte till den grad att det täcker hela kostnadsuppgången.
Tuffa tider väntar
Emma Hernell konstaterar att vi har mött lågkonjukturen och att det kommer att bli värre innan det blir bättre.
– Konsumenterna förbereder sig på att det kommer att bli ännu tuffare framåt med räntehöjningar och så vidare, så vi kan nog förvänta oss en ännu dystrare tid i detaljhandeln.
Hör mer i videon ovan om vad den svaga julhandeln innebär.