Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Emme Hernell, vd på HUI, svarar på tre frågor om julhandeln 2022. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tufft för handeln i Sverige – julhandeln en besvikelse

Publicerad

Det är tuffa tider för detaljhandeln. Nya siffror från SCB visar att julhandeln var riktigt svag och under december minskade försäljningsvolymen med nästan 9 procent jämfört med året innan.

– Det är väldigt tufft för handeln just nu. Konsumenterna har ont om pengar, säger Emma Hernell, vd för Handelns utredningsinstitut.

Trots förhoppningar om att julhandeln skulle bidra till ett uppsving minskade detaljhandelns försäljning med 1,8 procent i december jämfört med föregående månad. Julhandeln brukar vara en av de viktigaste perioderna för detaljhandeln men detta år blev den en besvikelse.

– Det är väldigt dåliga försäljningsiffror, säger Emma Hernell, vd för Handelns utredningsinstitut.

Vissa branscher har drabbats hårdare än andra. Enligt SCB:s statistik minskade sällanköpshandeln med 10,5 procent. Dagligvaruhandeln, som innefattar matbutiker och stormarknader, klarade sig bättre, där var nedgången 5 procent.

Vinstras för H&M

Några som drabbats hårt är H&M, som rapporterade ett kraftigt vinstras för det fjärde kvartalet. Det blev bara en knapp miljard i vinst för företaget, jämfört med 6 miljarder kronor under samma kvartal året innan.

– Det har verkligen varit ett turbulent år och mycket slår under det fjärde kvartalet. Det har varit flera externa faktorer som inflation, en stark dollar och beslutet att avveckla verksamheten i Ryssland, säger H&M:s vd Helena Helmersson till SVT Nyheter.

Trots det utsatta läget har H&M valt att inte höja priserna fullt.

– Vi har också varit tvungna att höja priserna men inte till den grad att det täcker hela kostnadsuppgången.

Tuffa tider väntar

Emma Hernell konstaterar att vi har mött lågkonjukturen och att det kommer att bli värre innan det blir bättre.

– Konsumenterna förbereder sig på att det kommer att bli ännu tuffare framåt med räntehöjningar och så vidare, så vi kan nog förvänta oss en ännu dystrare tid i detaljhandeln.

Hör mer i videon ovan om vad den svaga julhandeln innebär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.