Rådgivaren Izave presenterar fyra olika typer av avgifter. Foto: TT

SVT granskar fondbranschen: Efter fem år har Izave tagit en femtedel av allt du sparat

Uppdaterad
Publicerad

Den stora vinnaren på Izaves rådgivning är Izave. Efter fem års rådgivning har bolaget tagit en femtedel av kundens besparingar i form av avgifter. Och för kunden är risken stor att det inte blir någonting över. Det visar SVT Nyheters granskning av bolaget som beskriver sig som ett av Sveriges ledande rådgivningsföretag.

Flera hundra personer kom till Skandiabiografen i Stockholm när rådgivningsföretaget Izave bjöd på gratis bio och godis i våras, och jag var en av dem.

Först hölls en föreläsning där en representant flera gånger berättade om vikten av låga avgifter för fondsparande – men vilka avgifter bolaget tog ut av sina kunder fick vi inte veta.

SVT granskar fondbranschen

Därför försökte jag få reda på vilka avgifter bolaget tar ut när jag träffade en av Izaves rådgivare på kontoret i centrala Stockholm.

Det var inte så lätt, visade det sig.

LÄS MER: SVT granskar fondbranschen: Izave lockar med bio och godis

Jag presenterades för ett fondpaket med fem olika fonder där det är oklart vilka avgifter som gäller. Även som erfaren ekonomireporter var det svårt att hänga med i alla turer.

I några fall hade rådgivaren inte heller uppgifter om vilka avgifter som bolaget tog ut och lovade att återkomma. Det var först efter en mejlkonversation som det framkom vilka avgifter som skulle drabba mig som kund.

Izave försvarar de höga avgifterna

Rådgivaren presenterar fyra olika typer av avgifter. Först handlar det om en insättningsavgift på 2,5 procent på belopp under fem miljoner kronor som tas ut med en gång.

Sedan vill bolaget ha ett antal avgifter som tas ut varje år. Det handlar om rådgivningsavgift på en procent, en depåavgift på 0,5-1 procent och slutligen fondavgifter för de fem fonder som i snitt ligger runt 1,5 procent. 

Så här försvarar ledningen för Izave avgifterna:

– Vi har inte höga avgifter, utan vi har konkurrenskraftiga avgifter utifrån den tjänst som vi levererar, säger Alexander Strömstedt, vd på Izave.

Avgifterna påverkar kundens avkastning

Men avgifterna har stor betydelse för den avkastning kunden får. Om börsen ger fyra procent i avkastning varje år i framtiden, vilket är en bra avkastning med tanke på dagens låga inflation, går den kund som satsat 100.000 kronor i dag rejält back det första året.

Det dröjer fem år innan kunden fått tillbaka sina pengar medan Izave under samma tid kan plocka ut totalt 20.000 kronor i avgifter, visar SVT Nyheters granskning. Hela värdeökningen har alltså försvunnit på grund av Izaves höga avgifter.

LÄS MER: Yngve förlorade 25.000 kronor – vill varna andra

Det är först om börsen ger mer än fyra procent som kunden börjar tjäna pengar. På konsumentorganisationen Sveriges konsumenter är man kritisk.

– Jag har aldrig tidigare hört talas om att ett företag tagit så många, och så höga, avgifter. Det är helt horribelt. Det ska till en mycket stark börsuppgång för att konsumenten överhuvudtaget ska tjäna något på att vara kund hos Izave och en sådan börsuppgång går aldrig att förutse. Det är inte heller tydligt för kunderna att man betalar de här avgifterna, säger Jakob König på Sveriges konsumenter.

Svårt för en vanlig kund att avgöra

Det är svårt för en vanlig kund att räkna ut hur avgifterna för fonderna slår på längre sikt. För vem vill köpa en fond där 20 procent av allt man stoppat in försvinner i avgifter efter fem år och där det är högst osäkert om man överhuvudtaget tjänar några pengar? Därför måste det bli förändringar, anser nätbanken Avanza.

– Reglerna säger att du måste visa vilka avgifter du tar. Men konsekvenserna av avgifterna behöver rådgivaren eller säljaren inte berätta om. Och det är just konsekvenserna – hur mycket avgifterna slår efter många år – som spararen inte förstår. Därför måste vi ha regler som säger det. Då skulle folk välja helt andra sparprodukter, säger Avanzas sparekonom Claes Hemberg.

Izave står på sig

Izaves ledning håller inte med om att det är svårt att tjäna pengar på bolagets produkter utan menar att man valt ut de fonder som på sikt ska ge avkastning till kunden, trots höga avgifter.

– Våra förvaltningsprodukter har över tid goda förutsättningar att ge nettoavkastning efter avgifter med tanke på att de kan investera i många typer av marknader, tillgångsslag och förvaltare, säger Izaves vd Alexander Strömstedt.

Se det andra inslaget om Izave i kvällens Rapport kl. 19.30.

LÄS MER: Analys: Så undviker du att bli lurad av slipade rådgivare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar fondbranschen

Mer i ämnet