Trafikverket menar att det är tågens bromsar som ligger bakom de brandfarliga gnistorna. Foto: TT

Trafikverket slår ifrån sig: Bromsarna är problemet

Uppdaterad
Publicerad

MSB berättade under måndagen att runt etthundra av sommarens skogsbränder orsakats av gnistor från tåg och uppmanade tågbolagen att tänka till. Transportföretaget Green Cargo skickade kritiken vidare till Trafikverket som sköter spåren.

– Problemen är ju bromsarna, det är inga problem med banvallen, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör på Trafikverket.

Den gångna sommaren har som bekant varit ovanligt torr och skogsbränder har rasat i stora delar av landet.

MSB beräknar att ungefär hundra bränder uppkommit på grund av gnistbildning från tåg som kört på spår i torr terräng. Det finns en polisanmälan upprättad om en brand i Värmland i början av sommaren där det utreds om ett tåg tillhörande godsbolaget Green Cargo orsakat gnistor som fått det torra gräset i terrängen att flamma upp och orsakat skogsbrand.

Skogsbränderna sommaren 2018

MSB: Tänk till

De använder vagnar med bromsar av typen blockbroms som man vet orsakar gnistor och den typen av bromssystem är vanligt förekommande inom tågtrafiken.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kritiserade på måndagen tågbolagen för att ”spruta eld” när de kör med den typen av tåg i torr terräng samtidigt som det råder eldningsförbud.

Green Cargo slog ifrån sig kritiken och hänvisar i stället till Trafikverket, den statliga myndighet som har till uppgift att sköta spår och banvallar i Sverige. I dess uppdrag ingår bland annat att hålla spåren tillräckligt rena från vegetation.

”Inte optimala förhållanden”

– Våra fordon är ju godkända av Trafikverket och tillåtna att köra på deras spår. När det är så här torrt gäller det att banan är ren, säger presstalespersonen Anders Vestberg på Green Cargo.

– Man upplever ju inte att det har varit optimala förhållanden till exempel utmed spåren i Värmland.

Trafikverket är av en annan åsikt.

– Problemen är ju bromsarna, det är inga problem med banvallen, säger Joanna Ljunggren, presskommunikatör på Trafikverket.

Ställt in spårslipning

Hon berättar att de har tagit till försiktighetsåtgärder i sommar bland annat genom att ställa in slipning av spår, då det också orsakar gnistor. Samtidigt har man tillåtit spårtrafik som innebär en risk att antända den torra terrängen.

– Det är en avvägning, ska tågen fortsätta gå eller inte under flera månader?

Även somrar i framtiden kommer att vara torra. Hur tänker ni framåt?

– Det här är något som man får följa. Vi fortsätter dialogen med tågbolagen om hur man kan agera och tänka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skogsbränderna sommaren 2018

Mer i ämnet