Tjälskadad landsväg i Enköpings kommun Foto: Mons Brunius, TT

Trafikverket varnar för mycket tjälskador i år

Uppdaterad
Publicerad

Mars blev kallare än på många år och i stort sett hela landet har tjäle i marken. Dessutom har de senaste månadernas väder skiftat mellan milt och kallt. Trafikverket fruktar därför stora tjälskador på vägarna.

-Vi hoppas, nästan ber, att det ska tina långsamt, säger presschefen Bengt Olsson.

Trafikverket varnar för att stora tjälskador kan uppstå på vägarna om vårvärmen skulle komma fort.

-När det ligger mycket snö och is i diken vid sidan av vägarna, eller om det finns upplogade snöhögar, så rinner vattnet inte bort från vägen lika lätt. Då har vi fortfarande kvar en del sprängkraft i det kalla vattnet, säger presschefen Bengt Olsson.

Ovanpå det har temperaturerna skiftat mellan kallt och varmt både i februari, mars, samt i höstas. Mars började med sträng kyla, sedan blev det något varmare.

-Den typen av förändringar i vägarna och i underlaget under vägarna är inte så bra, säger Olsson.

Beroende av tips

Att hålla koll på hela det statliga vägnätet är en utmaning. Myndigheten följer läget genom mätstationer som visar temperaturen i marken. Trafikanternas tips är en annan viktig källa. Var naturen har slagit till, och hur illa skadad vägen är, vet Trafikverket dock inte förrän skadan är skedd.

-Det är alltid en utmaning. Vi får tyvärr jobba en hel del i efterhand, säger Olsson.

Kan bli segdraget vägunderhåll

Med tanke på att våren dröjer kan underhållsarbetet av vägarna pågå hela april och en bit in i maj, tror Trafikverket. Innan tjälen gått ur och snön smält är det svårt att bedöma skadorna på vägarna.

-Vi hoppas, nästan ber, att det ska tina långsamt, säger Olsson.

Fakta: Tjälskador

Tjäle blir det när det vatten som finns i marken fryser till is. Marken blir hård och mycket svår att gräva i. En lång och kall vinter gör att tjälen går djupt ned i marken.

När isen i marken smälter på våren kallas det tjällossning. Då uppstår lätt gropar och hål på vägarna. Mindre vägar kan bli instabila och skadas rejält om tunga fordon kör på dem.

Vägar är särskilt utsatta eftersom den isolerande snön plogas bort. Därför går tjälen djupare ned i vägen än i omgivningen.

Olika sorters jord binder olika mycket vatten och är därför olika tjälfarliga. Det är inte säkert att skadorna blir värst där det varit kallast.

Kraftiga temperaturväxlingar gör att asfaltsbelagda vägar drabbas hårt. När det tinar rinner vatten ner i sprickor i asfalten. När det sedan blir minusgrader fryser vattnet till is och då uppstår skador och tjällyft på vägbanan. Detta kan gå fort.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.