Träna stortån – fall mindre som gammal

Publicerad

Vid stigande ålder så ökar risken för fallolyckor, men genom att träna upp stortån kan man minska risken att falla.

Hos 70-åringar så räknar man med att ungefär 40% faller vid minst ett tillfälle per år. I samband med fall så finns det en risk för allvarliga skador, som frakturer i bland annat hand-, höft- eller fotleden.

Orsaken till att äldre personer faller och skadar sig oftare än yngre är en kombination av flera saker, säger sjukgymnasten Per Jonsson till Fråga doktorn.

– Allmänhälsa, eventuellt mediciner, syn, åldersrelaterade svagheter som minskad styrka i fot, lår eller höft. Vid ökad ålder försämras även rörligheten i leder och balansen blir sämre.

Försämrat frånskjut

Forskning visar att det finns ett starkt samband mellan nedsatt styrka i stortån och ökad fallrisk. Fallrisken är störst när man sträcker sig framåt för att ta upp ett föremål eller liknade samt när man skall ta första steget och skjuta ifrån med foten.

– När man inte har ett ordentligt frånskjut i främre delen av foten, för att stortån är försvagad, blir det lätt att man ”hasar” sig fram. Då är det större risk att man snubblar över, till exempel, en mattkant eller en tröskel, säger Per Jonsson.

Forskning visar att det går att minska risken för fall genom att träna upp stortån.

Här hittar du Per Jonssons övning för att stärka den aktuella muskeln.

Fler råd från sjukgymnasten hittar du här!

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Fråga doktorn

Mer i ämnet