Det rekommenderade priset för E85 är i dag 15,29 per liter. Foto: Pontus Lundahl/TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Trots prishöjning på diesel och bensin – priset på etanol har ökat mest i år

Uppdaterad
Publicerad

Priset på det mer klimatvänliga drivmedlet etanol E85 har ökat 36 procent sedan i januari. Det kan jämföras med bensin som ökat med 22 procent.

– Regeringen gör inte tillräckligt för att säkerställa att inhemsk produktion av biobränsle kommer i gång och utvecklas, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

I början av veckan höjdes priset på diesel och bensin ännu en gång. Dieseln sprängde 19-kronorsvallen redan förra veckan och höjdes den här veckan till 19,32 kronor per liter.

Men miljöbränslet etanol E85 har ökat ännu mer sedan början av året.

Ökningen ligger på 36,1 procent sedan i januari, enligt SVT:s beräkning. Det sker när klimatfrågan står högt på den politiska dagordningen och den röd-gröna regeringen infört tvingande regler så att bensin och diesel måste blandas ut med etanol för att bli mer klimatvänligt – den så kallade reduktionsplikten.

Det rekommenderade priset för E85 är i dag 15,29 per liter.

M: ”Beroende av import”

Enligt Moderaterna beror prisökningen på biodrivmedel på att Sverige har för liten inhemsk produktion av till exempel etanol.

– Det har att göra med att vi är beroende av import av biodrivmedel. I slutändan drabbar det människor som behöver bilen för att få vardagen att gå ihop när priserna stiger så kraftigt vid pump som de gjort nu, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

Foto: Sissel Braekhus Barksell/SVT Design

Moderaterna vill därför öka produktionen av inhemska bidodrivmedel genom att skjuta till 800 miljoner kronor i budgeten.

– Regeringen gör inte tillräckligt för att säkerställa att den här produktionen kommer i gång och utvecklas, säger Stockhaus och fortsätter:

– Regeringen har en väldigt märklig inställning till skogsbruk i Sverige som också försvårar möjligheten att tillverka biobränsle i Sverige.

Hur menar du?

– Man vill skydda stora mängder skog, man vill hindra skogsägare från att bruka sin skog på ett effektivt sätt.

Ministern: Reduktionsplikten har marginell roll

SVT Nyheter har sökt miljöminister Per Bolund (MP), som hänvisar frågan till energiminister Anders Ygeman (S).

”Det är viktigt att komma ihåg att det ökade priset på drivmedel till största del förklaras av det stigande internationella priset på olja, reduktionsplikten har däremot en marginell roll i prisökningen. Genom reduktionsplikten kan vi däremot se till att den som är beroende av bilen kan köra med en minskad miljöpåverkan och att utsläppen från transportsektorn minskar” svarar Ygeman i ett mejl via sin pressekreterare.

Nedan ser du ett klipp producerat 2019, om historien bakom biodrivmedlet etanol:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Varför blev det så tyst om E85? SVT har kartlagt turerna bakom etanolens uppgång och fall i Sverige. Foto: Lenh Duong, SVT design

Missa inget om klimatet! Prenumerera på SVT:s nyhetsbrev

Bensin 95 (E10): 17,79 kr/liter

Diesel : 19,32 kr

Förnybar Diesel (HVO100): 20,32 kr

Etanol E85: 15,29 kr

Källa: OKQ8

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Klimatkrisen

Mer i ämnet