Jesper Eriksson, mannen bakom #nätkärlek. Foto: SVT

”Underbart om folk oftare delade med sig av kärlek”

Jesper Eriksson, som ligger bakom kampanjen Nätkärlek – en reaktion på Uppdrag gransknings uppmärksammade reportage om näthat mot kända och okända kvinnor, berättar om vad det var som fick honom att reagera.

–Jag satt på tunnelbanan hem i tisdags och såg Uppdrag gransknings trailer. Jag blev, som många andra, väldigt illa berörd, säger Jesper Eriksson i tv-intervjun i Aktuellt.

–Jag visste faktiskt inte att det var så här illa, säger han.

Begreppet spreds via några vänner på Facebook och sedan Twitter, där hashtagen #nätkärlek myntades.

Se hela intervjun i tv-klippet ovan.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

UG - Näthat

Mer i ämnet