Riksdagsledamoten Jens Holm (V): ”Bilindustrin pressar politiker att luckra upp reglerna”. Foto: Pontus Lundahl, TT

”Upprörande att regeringen anpassar miljöbilsregler till Volvo”

Publicerad

Ordföranden i riksdagens trafikutskott, Jens Holm (V) tycker att det är fel att regeringen sätter Volvos intressen före klimathänsyn, och han är förvånad över att Miljöpartiet accepterat detta.

Regeringen får både stöd och kritik i riksdagen för att man höjt utsläppsgränsen för miljöbilar.

Regeringen höjde i höstas gränsen för miljöbil från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Därmed klarade sig många av Volvos laddhybrider, inklusive flera populära SUV:ar inom gränsen för klimatbonus.

Detta ser ordföranden i trafikutskottet, vänsterpartisten Jens Holm som en olycklig eftergift till bilindustrin.

– Det är upprörande att man sätter industrins lönsamhet före klimatet, det ser ut som de nya reglerna är designade för Volvos del, säger han till SVT.

Större översyn på gång

Centerpartiets klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin säger till SVT att förändringen är förankrad hos januaripartierna, som en del av budgetuppgörelsen. Han försvarar den höjda gränsen.

– Eftersom vi snart kommer göra en rejäl översyn av systemet, var det rimligt att nu låta ungefär samma bilar kvala in, för att ge lite mer stabilitet, säger han till SVT.

Bakgrunden är att EU infört en ny körcykel, WLTP, för tester av olika bilmodeller. Den skall ge mer realistiska värden än de tidigare i gamla körcykeln NEDC. Enligt WLTP har de flesta bilmodeller högre utsläpp.

Gränsen för klimatbonus låg på 60 gram utsläpp per kilometer, men enligt WLTP har de flesta stora Volvobilar högre värden. Även laddhybriderna såg ut att hamna utanför bonusen. Bilindustrin kritiserade detta, och sedan höjde regeringen i höstas gränsen till 70 gram. SVT: granskning har visat att 7 av 11 bilar som därmed ”räddades kvar” som klimatbilar var Volvomodeller, inklusive laddhybridsversioner av de största SUV:arna.

”Reglerna luckras upp”

Jens Holm tycker miljöreglerna är till för att pressa industrin att tillverka mer klimatanpassade bilar, nu blir det tvärt om enligt honom, bilindustrin som pressar politiker att luckra upp reglerna.

– Jag tycker inte en tvåtons SUV som drar nästan en liter mil på längre sträckor skall räknas som miljöbil, säger han. Jag är besviken och förvånad att Miljöpartiet har svalt detta.

I januariöverenskommelsen har partierna lovat ”skärpa och förenkla” reglerna för bonus/malus. Rickard Nordin menar att 70 grams gräns med WLTP är tuffa krav, och knappast något bilindustrin gillar. Men reglerna skall ses över nästa år. Då kommer det bli ännu tuffare, säger Rickard Nordin.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.