SVT:s meteorolog Nils Holmqvist i sin blixtrande tröja som satte både det svenska vädret och honom på världkartan. Foto: SVT

Väder-Nils auktionerar ut sin välkända blixttröja i Musikhjälpen

Uppdaterad
Publicerad

Det slog gnistor om SVT:s meteorolog Nils Holmqvist när han i september 2015 presenterade vädret i sin blixtrande katt-tröja. Den gjorde viral succé – och väckte till och med uppmärksamhet i Japan. Nu auktioneras tröjan ut via Musikhjälpen vilket innebär en unik chans att lägga vantarna på den.

Lite mer än två år har gått sedan Väder-Nils en småmulen morgon gjorde dundrande succé. Reaktionerna på hans numera klassiska katt- och blixttröja kom omedelbart – och klippet från vädersändningen blev snabbt viralt.

Snart spreds det över världen och uppmärksammades bland annat i Japans största morgonshow, som dagligen ses av drygt en miljon tittare. Det resulterade också i ett besök från japanska tv-kanalen TV Tokyo som kom till TV-huset på Gärdet i Stockholm januari i år efter att ha snappat upp bilderna på Nils på internet.

Översättaren Takako Makino (t.v.) tillsammans med SVT:s meteorolog Nils Holmqvist och hans världskända tröja. Reportern Shohei Umemura och fotografen Mutsuaki Kiyohara från TV Tokyo tog sig till SVT-huset just på grund av den klassiska kattröjan. Foto: Anton Kasurinen

Men tiden har kommit för den speciella mjukiströjan att värma någon annan – och bidra till något gott. Den går nu att buda på i samband med Musikhjälpen, där alla pengar går till programmets insamling för årets tema: Barn är inte till salu.

– Det smärtar lite att skiljas från min myströja. Men det känns ju toppen att den kommer bäras av en godhjärtad person som bidrar till Musikhjälpens insamling, säger Nils Holmqvist till SVT Nyheter.

Redan i dag, torsdag, har tröjan över 150 bud och ett ledande bud på 7.800 kronor.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Musikhjälpen Umeå

Mer i ämnet