Många ringer till kundtjänsten när tågen är varma och försenade. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Varma tågvagnar en het fråga i sommartrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Varma vagnar och trafikstörningar har präglat tågtrafiken under sommaren. De stora bolagens kundtjänster blir nedringda, och det kan ta lång tid att komma fram med sitt ärende.

Den tryckande värmen har letat sig in i tågvagnarna, och det är många resenärer som klagar på utebliven luftkonditionering och stora förseningar runt om i landet. SJ är ett av de bolag som ovanligt många hör av sig till just nu, och de är medvetna om resenärernas missnöje, men befarar att både värmen och störningarna kommer att hålla i sig ett tag.

– Väntetiderna för utbetalningar av ersättning för försening är just nu längre än normalt. För mer komplicerade ärenden har vi en väntetid på fem veckor. Vanligtvis är samma väntetid en till två veckor. Vi har stärkt upp och rekryterat extra personal för att resenärer ska slippa ligga ute med sina pengar, skriver Tobbe Lundell, presschef på SJ i ett mail.

Rekordvärme 2018

Het diskussion

Även värmen på tågen har varit ett hett ämne bland missnöjda resenärer. Tågens luftkonditioneringar är inte byggda för att klara temperaturer på över 30 grader i flera veckor i sträck, vilket har lett till att det kan bli väldigt hett i vagnarna.

– Vi har full förståelse för att många upplever obehag när det blir väldigt varmt på tågen. Vi jobbar kontinuerligt på att förbättra temperaturen ombord på tågen, men det är svårt att komma ikapp i den extrema värmen, skriver Tobbe Lundell.

Tobbe Lundell skriver också att de haft problem med pollen som fastnat i luftfiltren på tågen, vilket bidragit till problemen.

Många hör av sig

Det finns flera anledningar till att många hör av sig, menar Agnes Hägg på SJ:s presstjänst. Värmen har satt sina spår på tågtrafiken på fler sätt än att vagnar blivit varma. Solkurvor och bränder nära järnvägsspåren lett till störningar, samtidigt som Trafikverkets järnvägsarbete längs västra stambanan också bidragit till trafikreduceringarna.

– Vi är mycket positiva till Trafikverkets åtgärder, men nu när arbetena genomförs blir våra resenärer påverkade. Det är en kombination av olika faktorer som har gjort att kunder och resenärer kontaktar oss, säger Agnes Hägg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Rekordvärme 2018

Mer i ämnet