Justiteutskottets ordförande Richard Jomshof (SD), svarar på kritiken i Sverigedemokraternas webbkanal Riks. Foto: Sverigedemokraternas webbkanal Riks

Richard Jomshof (SD) i blåsväder efter uttalande om islam

Efter att Richard Jomshof (SD) publicerat ett kontroversiellt uttalande om islam och profeten Muhammed på X, tidigare kallat Twitter, krävde Socialdemokraterna att Jomshof avgår som ordförande i justitieutskottet.

– Jag tycker inte att jag uttrycker mig speciellt hårt, säger Jomshof nu i Sverigedemokraternas webbkanal Riks.

Han ”går i direkt polemik med den muslimska världen”, skrev partiledare Magdalena Andersson på Instagram på torsdagen, och även Morgan Johansson (S) krävde Jomshofs avgång.

– Vi ser att Richard Jomshof fortsätter att skicka ut hatpropaganda mot islam. Då blir man en säkerhetsrisk i den positionen som han har, sa Johansson på torsdagen.

Kravet kommer efter en tweet som publicerades under torsdagsmorgonen. Han kommenterade att muslimska företrädare vill se en bredare dialog med anledning av korankrisen.

”Jag håller med om att vi behöver en 'bredare dialog', en dialog om hur vi demokratiserar den muslimska världen. Eller varför inte en dialog om islam, denna antidemokratiska, våldsförespråkande och kvinnofientliga religion/ideologi, grundad av krigsherren, massmördaren, slavhandlaren och rövaren Muhammed”, skriver han.

Jomshof om kritiken

I en intervju på Sverigedemokraternas webbkanal Riks, som partiet har sagt att de ska sälja, säger Jomshof att han inte har några problem med en dialog med muslimska länder. Han poängterar att dialogen bör innehålla samtal om hur yttrandefrihet fungerar i Sverige samt vilka brister som finns i länderna man har dialog med.

Under torsdagen svarade Jomshof på kritiken från S och Morgan Johansson:

”Med tanke på det komplicerade och känsliga läge Sverige befinner sig i är det ansvarslöst av Morgan Johansson att försöka vinna politiska poäng på det här sättet. I detta läge, och i ljuset av de diskussioner som nu förs, är det extra viktigt att vi står upp för svensk yttrandefrihet och demokrati”, skriver Jomshof till SVT.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) säger att han inte vill ge sig in och ”recensera enskilda uttalanden”, men menar att debatten om Richard Jomshofs uttalande är onödig från båda sidor.

Gulan Avci (L): Ytterst olämpligt

Liberalernas partisekreterare Gulan Avci säger till SVT att Richard Jomshofs twittrande är oansvarigt.

– Det är ytterst olämpligt att hetsa på Twitter i en redan svår situation utrikespolitiskt. Det är olämpligt att sätta egna intressen före säkerheten, säger hon.

Hon riktar även kritik mot Morgan Johansson (S).

– Även Socialdemokraterna och Morgan Johansson måste ta sitt ansvar att inte plocka politiska poänger, alla måste ta ett gemensamt ansvar nu.

Richard Jomshof har avböjt att bli intervjuad av SVT.