Lagerhaus butik i Umeå skyltade med ”svanenmärkta” värmeljus, trots att de inte var det. Foto: SVT

De sålde värmeljus med falsk miljömärkning

Publicerad

Lagerhaus har marknadsfört ljus som Svanen-märkta, trots att ljusen varken är godkända av Svanen eller lever upp till miljömärkningens kriterier. Och Clas Ohlson har sålt värmeljuskoppar med felaktig märkning, det visar Plusredaktionens granskning av värmeljus.

– Vi har haft problem i det program som skriver ut skyltar till våra butiker. Där har Svanen-märkningen felaktigt dykt upp, förklarar Frida Grahn, community manager på Lagerhaus.

I samband med researchen inför sitt värmeljustest upptäckte SVT:s konsumentredaktion Plus flera olovliga användningar av miljömärkningar på värmeljus.

Lagerhaus skyltade med falsk Svanen-märkning

Lagerhaus marknadsförde på flera ställen i sin butik i Umeå värmeljus i aluminiumkopp som Svanen-märkta, trots att användande av aluminiumkopp strider mot den aktuella märkningens krav.

– Umeå-butiken hade inte upptäckt den felaktiga kodningen men har nu korrigerat sin butiksskylt, skriver Frida Grahn till redaktionen.  

Hon skriver också att Lagerhaus nu har uppdaterat sina system så att felet inte ska kunna inträffa igen.

Felaktigt märkta ljuskoppar hos Clas Ohlson

Även hos Clas Ohlsons hittade Plusredaktionen exempel på felaktig miljömärkning. Där marknadsfördes en förpackning med värmeljuskoppar som Svanen-märkt, men för att kunna godkännas av den aktuella miljömärkningen måste förpackningen innehålla minst två refill-ljus.  

– Det stämmer och leverantören har sedan tidigare åtgärdat avvikelsen. De ljuskoppar som de levererar separat utan värmeljus är inte längre märkta med Svanen, skriver Niklas Carlsson, kommunikationschef på Clas Ohlson. 

– Förändringen kommer att nå butik inom kort, i den mån det inte redan skett.

Clas Ohlson ändrar informationen på sina ljuskoppar. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer