Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Man känner sig så kränkt”. Hör Ingrid Löwys gripande resehistoria i klippet. Foto: SVT/TT

Ingrid betalade 185 000 kronor – för en resa som inte fanns

Publicerad

Ingrid Löwy bokade sin drömresa till Mauritius via resebolaget Sun residence. Hon betalade 185 000 kronor för hela sin familj, men när hon ringde hotellet visade det sig att det inte ens fanns någon bokning. Och hon är bara en av flera missnöjda kunder.

SVT:s konsumentredaktion Plus har tidigare berättat om paret Nilsson Malm, som fick problem på sin bröllopsresa. När de landade på Seychellerna visade det sig att reseföretaget som de anlitat, Sun residence, inte hade bokat något hotell åt dem.

Och de är inte ensamma om att ha fått problem med samma företag. En av de drabbade är Ingrid Löwy. Hon ville fira sin 50-årsdag genom att bjuda hela sin familj på en resa till Mauritius, och för det hade hon sparat pengar i flera år.

Hon hittade hemsidan för Sun residence och bokade resan för sex personer. 185 000 kronor skulle sättas in på resebolagets konton med kort varsel och det utlovades transporter, hotell och flera aktiviteter.

Varningssignaler

Men i början av sommaren såg Ingrid ett omdöme av Sun residence som fick det att knyta sig i magen.

På ett reseforum varnades det för företaget och uppmaningen var att aldrig boka med dem. Personen ifråga hade även bott på det hotell som Ingrid skulle bo på, på Mauritius.

Fanns ingen bokning

Ingrid skrev till hotellet och frågade om det fanns någon bokning i deras namn. Då fick hon svaret att det inte gjorde det.

– Då rasade min värld, då förstod jag att vi inte hade någon resa, säger Ingrid Löwy till Plusredaktionen.

Inte heller flygbolagen som hon skulle resa med kunde hitta några bokningar i hennes namn.

Ännu inte fått pengarna

Ingrid avbokade resan direkt och fick en bekräftelse på att hon skulle få tillbaka största delen av pengarna. Det var i början av augusti och sedan dess har inget hänt.

Hon anmälde också företaget till polisen, men ärendet lades ner.

”Inväntar återbetalning”

Vd:n för Sun residence svarar på Plusredaktionens frågor via mejl. 

“Beträffande familjen Löwy så har de haft en bokad resa men valde ändå att avboka. Då vi redan betalt våra leverantörer måste vi invänta att de återbetalar oss, vilket är pågående, innan vi kan betala kunden. Vi har informerat kunden om detta”. 

Vad gäller bokningarna som varken fanns på flyg eller hotell, så uppger Sun residence att det inte är konstigt då flyget var en gruppbokning och därför fanns inga personnamn med och att hotellet var bokat via ett annat bolag. Därför fanns, enligt företaget, varken Ingrids eller Sun residence namn någonstans i bokningen.

Flightnumren stämmer inte

Men när Plus kollar finns inga flighter med de nummer som står på resehandlingarna. Sas, som Sun residence påstår sig ha bokat delar av resan hos, meddelar också att det inte ens går att boka flygresor så långt före som Ingrids flyg var bokat. 

Sun residence meddelar vidare att företaget nu jobbar för att se till att de resenärer som begärt ersättning eller återbetalning också får det. Företaget uppger också att de nu har stängt ner, på grund av hälsoskäl och dålig lönsamhet det senaste året.

Följ hela Plus granskning av struliga resor här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet