Mamman till omkomna Gunnar: ”Jag blir besviken och förbannad”

Publicerad

Jenny Wulf, vars son Gunnar omkom i bussolyckan, hoppas att inte bara chauffören utan även Bergkvarabuss ställs till svars för olyckan. Företaget menar att de gjort allt de kunnat då de planerat resan, men Jenny är ändå besviken.

– Det har snart gått två år sedan olyckan och jag får fortfarande svåra ångestattacker och nyligen var jag hemma från jobbet en vecka för jag orkade inte gå dit upp, säger Jenny Wulf till SVT:s konsumentredaktion Plus. 

Ända sedan olyckan i april 2017 har Jenny Wulf tyckt att bussbolaget borde ställas till svars för olyckan. Haverikommissionen har varit kritisk mot bussbolagets planering men säger att de inte tagit ställning i frågan om planeringen av resan höll sig inom lagens ramar.

”Det finns ju ett företag som står bakom”

Åklagaren som utrett vem som är ansvarig för olyckan har inte kunnat styrka att företaget brutit mot arbetstidsreglerna. Istället har chauffören åtalats misstänkt för vållande till annans död efter att polisutredningen kommit fram till att han var för trött för att köra säkert. Något han nekar till. Men SVT Plus uppgifter visar att chaufförens arbetstid skulle ha blivit längre än vad vägarbetstidslagen tillåter.

– Även om jag tycker chauffören gjort helt fel kan han ju inte vara ensam ansvarig. Det finns ju ett företag som står bakom som gett honom det här uppdraget. De måste ju vara ytterst ansvariga, säger Jenny Wulf.

Bergkvarabuss skriver till SVT att både polisens och Statens haverikommissions utredningar visar att företaget följt alla lagar och förordningar.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar bussresor

Mer i ämnet