Karin och Stig Lindqvist kontaktade Plusredaktionen efter att ha känt sig lurade av Viasats säljare. Foto: TT(Bertil Ericson)/Privat

”Säljarna ljög oss rakt i ansiktet”

Uppdaterad
Publicerad
Karin och Stig Lindqvist från Karlskrona sitter fast i ett 30 månader långt tv-abonnemang med Viasat och känner sig lurade av företagets säljare. 

– Säljarna från Viasat satt hemma i vårt kök och ljög oss rakt upp i ansiktet, säger Karin Lindqvist till SVT:s konsumentredaktion Plus. 

I slutet av april fick makarna Lindqvist besök av två säljare från Viasat, som ville att paret skulle teckna ett abonnemang på tv-kanaler. Erbjudandet var att paret skulle få sex månader gratis och därefter ett löpande abonnemang med 24 månaders bindningstid.

Karin Lindqvist är skeptisk till långa abonnemangstider och frågade om det gick att säga upp abonnemanget på tv-kanalerna. Enligt henne svarade då säljaren från Viasat att det bara var att säga upp avtalet, och att uppsägningstiden var 30 dagar.

Uppdatering: Plus kontaktade Viasat med paret Lindqvists berättelse på fredagen. På fredagseftermiddagen kontaktade personal från Viasat makarna Lindqvist igen och kom överens med dem om att de får avsluta abonnemanget med Viasat utan extra kostnader och utan att bindningstiden träder i kraft, redan i månadsskiftet september/oktober.

LÄS MER: Plus granskar gymmens långa bindningstider

”30 dagars uppsägning i alla lägen”

– Jag frågade om det är 30 dagars uppsägning i alla lägen. Säljaren svarade ja. ”Så jag kan alltså bli av med det här inom 30 dagar om vi inte vill ha abonnemanget”, frågade jag en gång till. Säljaren svarade ja igen. Han sa aldrig ett ord om bindningstid, säger Karin Lindqvist.

Makarna Lindqvist tecknade avtal med Viasat och fick en digitalbox hemskickad. Efter några veckors strul med boxen och kanaler så kunde de börja använda Viasats utbud.

Några månader senare fick paret ett tv-kanalserbjudande av en annan leverantör, och ville då säga upp avtalet med Viasat.

– När vi ville säga upp abonnemanget med Viasat så blev svaret: ja, ni kan säga upp abonnemanget, men först efter bindningstiden på 24 månader.

Får vänta 30 månader

Med de sex första gratismånaderna innebär det att makarna Lindqvist får vänta totalt 30 månader, eller två och ett halvt år, efter att avtalet skrevs innan de kan säga upp abonnemanget.

LÄS MER: Post- och telestyrelsen: ”Viasats abonnemang olagliga”

Paret fick också veta att det hade funnits möjlighet att säga upp abonnemanget inom 14 dagar efter att de hade tagit emot digitalboxen.

– Vi plockade fram två förstoringsglas och började läsa det finstilta. Och visst, det stod ju i villkoren, så vi inser ju att vi inte har en chans att säga upp abonnemanget innan bindningstiden går ut.

”Borde vara skyldiga att berätta”

Karin Lindqvist är kritisk till lagstiftningen, som tillåter att det får finnas abonnemang med så långa bindningstider som 30 månader. 

– Jag tycker att ett sånt här beteende borde vara bortsorterat för länge sedan. Säljarna borde också vara skyldiga att berätta tydligt att vi måste ha abonnemanget i flera år innan vi kan säga upp det, säger hon.

Så svarar Viasat: ”Våra villkor är tydliga”

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer