Mellan 1990 och 2017 minskade de svenska utsläppen av kväveoxider med mer än hälften. Den nya statistiken pekar mot att Sverige kommer att hålla sig under utsläppstaket som satts av EU till 2020.
– Det är bra, men vår bedömning är att det kommer att behöva göras mer för vissa föroreningar för att vi ska klara taken 2030, säger Anna Forsgren.
Anmärkningsvärt men inte oväntat
Utsläppen från personbilar minskade mellan 2016 och 2017, vilket var första gången sedan 2011.
– Vi visste att toppen skulle komma, men inte när. Det är inte förvånande, säger Anna Forsgren.
De samlade utsläppen har minskat inom alla sektorer, och främst inom transportsektorn. Detta trots att utsläppen från dieselbilar, som minskade lite mellan 2016 och 2017, har ökat totalt sett.
Ökningarna från dieselbilar kompenserades av minskade utsläpp från bensinbilarna, skriver Naturvårdsverket.
Försiktigt positiva
Att utsläppen minskar är bra säger Anna Forsgren, men det betyder inte att halterna av förorenad luft minskar.
– Mycket trafik på en och samma gata leder fortfarande till höga halter. Man vill ju också att halterna ska sjunka, inte bara utsläppen, säger hon.
Hon påpekar också att det inte räcker att de svenska utsläppen minskar.
– Det är inte ett globalt problem som klimatet, men det är regionalt. Vi får in utsläpp från andra länder, säger Anna Forsgren.
Även utsläppen av flyktiga organiska ämnen, kolmonoxid, små partiklar och metaller har minskat.
Läs hela rapporten här.