Sölvesborg vill att de 500 personer som har trygghetslarm i kommunen ska få månadsavgiften tillbaka. Foto: TT

Sölvesborg kräver Tunstall på 900 000 kronor

Uppdaterad
Publicerad

Sölvesborg har nu slagit fast summan och skickat ersättningskravet till larmföretaget Tunstall efter höstens larmkaos. Kommunen kräver kompensation för extra personalkostnader, tätare tillsyn och månadsavgiften tillbaka – sammanlagt nästan en miljon kronor.

Det var den 7 oktober som personer med trygghetslarm runtom i landet drabbades av långa väntetider när de tryckte på larmknappen. Kaoset startade när operatören Tunstall bytte larmplattform.

Förra veckan gjorde Karlshamn klart med en ny leverantör efter att ha hävt avtalet med Tunstall. Sölvesborg byter inte leverantör men har däremot sedan tidigare flaggat för att de kräver skadestånd från larmföretaget.

De otrygga trygghetslarmen

”Vi vill ha kompensation”

Nu har kommunen slagit fast summan och skickat kravbrevet till Tunstall.

– Vi vill ha kompensation för kostnaderna för extra personal och tätare tillsyn. Kunderna ska också ha tillbaka månadsavgiften när det inte fungerade, säger Lena Wilson-Ericsson, som är tillförordnad omsorgschef i Sölvesborg.

Sammanlagt är kravet från Sölvesborgs kommun gentemot Tunstall 900 000 kronor.

Tunstall kommenterar kravet från kommunen.

– Vi kan bekräfta att vi mottagit ett ersättningskrav från Sölvesborgs kommun. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med kommunen och gå igenom materialet och kravet tillsammans med kommunen, säger Anna Bergsten från Tunstalls pressavdelning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

De otrygga trygghetslarmen

Mer i ämnet