– I den värsta kurvan av allihopa, Vielångskurvan, är det väldigt många som kör av, både sommartid och vintertid, säger Peter Johansson, som driver Harasjömåla Fiskecamp intill väg 538.
Felutformade kurvor
Det är SVT:s datajournalister Helena Bengtsson, Fredrik Stålnacke och Rickard Andersson som har analyserat hur många vägar i Sverige som har felutformade kurvor, det vill säga med fel lutning och för skarp sväng i förhållande till den tillåtna hastigheten. Undersökningen gäller statliga vägar där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren.
Genom att analysera ett stort antal vägavsnitt har de funnit över 15 000 kurvor i Sverige med dessa problem. Exempel på osäkra vägar finns i alla Blekinges kommuner.
En av dem är väg 538 genom Olofströms kommun. Den har 65 problematiska kurvor, visar SVT:s granskning.
– Jag tycker att Trafikverket borde skylta upp kurvan och ta bort stenblocken bredvid kurvan. De är dödsfällor, som någon kan köra ihjäl sig på, säger Peter Johansson.
Inte prioriterade
Men väg 538 i Olofström och andra krokiga landsvägar i landet, är inte prioriterade att byggas om för att bli säkrare. Trafikverket prioriterar vägar med dödsolyckor och mer trafik.
– Vi måste prioritera att göra åtgärder där vi räddar flest liv. Att hantera kurvor på det lågtrafikerade vägnätet är en fråga som vi har med oss inför framtiden men vi är inte där än, säger Maria Krafft, som är måldirektör på Trafikverket.