”Jag tycker att Trafikverket borde skylta upp kurvan”, säger Peter Johansson. Foto: SVT

65 felutformade kurvor – här kör Peter varje dag

Uppdaterad
Publicerad

Peter Johansson kör varje dag på väg 538. Den går genom Olofströms kommun och är en av vägarna med många felutformade kurvor, visar en granskning som SVT Nyheter och Uppdrag granskning gjort.

– I den värsta kurvan av allihopa, Vielångskurvan, är det väldigt många som kör av, både sommartid och vintertid, säger Peter Johansson, som driver Harasjömåla Fiskecamp intill väg 538.

Felutformade kurvor

Det är SVT:s datajournalister Helena Bengtsson, Fredrik Stålnacke och Rickard Andersson som har analyserat hur många vägar i Sverige som har felutformade kurvor, det vill säga med fel lutning och för skarp sväng i förhållande till den tillåtna hastigheten. Undersökningen gäller statliga vägar där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren.

Sveriges osäkra kurvor

Genom att analysera ett stort antal vägavsnitt har de funnit över 15 000 kurvor i Sverige med dessa problem. Exempel på osäkra vägar finns i alla Blekinges kommuner.

En av dem är väg 538 genom Olofströms kommun. Den har 65 problematiska kurvor, visar SVT:s granskning.

– Jag tycker att Trafikverket borde skylta upp kurvan och ta bort stenblocken bredvid kurvan. De är dödsfällor, som någon kan köra ihjäl sig på, säger Peter Johansson.

Inte prioriterade

Men väg 538 i Olofström och andra krokiga landsvägar i landet, är inte prioriterade att byggas om för att bli säkrare. Trafikverket prioriterar vägar med dödsolyckor och mer trafik.

– Vi måste prioritera att göra åtgärder där vi räddar flest liv. Att hantera kurvor på det lågtrafikerade vägnätet är en fråga som vi har med oss inför framtiden men vi är inte där än, säger Maria Krafft, som är måldirektör på Trafikverket.

Tio vägar med osäkra kurvor i Blekinge

1. Väg 538, Olofströms kommun

2. Väg 623, Karlshamns kommun

3. Väg 522, Sölvesborgs kommun

4. Väg 650, Ronneby kommun

5. Väg 527, Sölvesborgs kommun

6. Väg 516, Sölvesborgs kommun

7. Väg 585, Olofströms kommun

8. Väg 726, Karlskrona kommun

9. Väg 669, Ronneby kommun

10. Väg 653, Ronneby kommun

Fakta om undersökningen

Hur har vi gjort?

Vi har först valt ut de vägar i Sverige där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren. Det blev 950 vägar. På dessa vägar har vi valt ut vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller snabbare och där det inte finns några mitträcken eller annan mittseparation. Trafikverket samlar in data på varje statlig väg genom att låta en mätbil köra runt på vägarna. Denna data hamnar i en öppen databas som vi har använt – och för våra utvalda vägar har vi laddat ner data, som exempelvis radie på kurvor, vägens lutning i sidled (tvärfall) och vilken hastighet som är tillåten på vägen.

Att en kurva är felutformad – vad betyder det?

När vi pratar om felutformade kurvor innefattar det tre variabler: Hastigheten, hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled, sk tvärfall. Vi har använt en matematisk formel – som används av Trafikverket när man bygger nya vägar för att räkna på det som experterna kallar för sidofriktionsbehovet – den kraft som behövs för att hålla bilen kvar på vägen.

I de fall som vår uträkning visar att om man kör sin bil i den hastighet som är satt på vägen, så hamnar sidofriktionsbehovet utanför gränsvärdet – det är de kurvorna som vi kallar för felutformade.

Orsakar de felutformade kurvorna olyckor?

Det finns många olika orsaker till trafikolyckor, alltifrån halt väglag till älgar eller berusade trafikanter och vi har inte tillgång till data som gör att vi kan fastställa någon orsak. I vårt material ser vi dock en större andel olyckor i kurvor med sidofriktionsproblem jämfört med kurvor som inte har det. Vi ser samma överrepresentation, hur vi än räknar detta, väg för väg, kurva för kurva eller uppdelat på hastigheter. Men, eftersom olyckor kan ha många orsaker och dessutom sker det förhållandevis få olyckor jämfört med det stora antalet vägar är inte vår överrepresentation statistiskt säkerställd.  

En längre metodbeskrivning finns här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sveriges osäkra kurvor

Mer i ämnet