• Viktigt meddelande:

    Kraftig rökutveckling från brand i Kivik. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus Läs mer

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Väg 320- Länets farligaste väg? Foto: SVT/montage

Polisen om väg 320: ”Den borde ses över”

Publicerad

SVT:s granskning av osäkra kurvor har fått många att höra av sig till oss och en väg som vi efter uppmaning tittat närmare på är väg 320.
Den fanns inte med i vår granskning – men är en väg där det inträffat flera dödsolyckor på kort tid. Polisen anser att vägen borde ses över.

Generellt är hastighetsbegränsningen 80 kilometer i timmen på väg 320 samtidigt som vägsträckan har flera kurvor som kan vara svåra att klara i den farten och avåkningar är inte ovanliga. Nyligen inträffade en olycka nära Anundgård, lyckligtvis inte med dödlig utgång.

– Det är många kurvor på den här vägen som vi kallar ”mörka” vilket innebär att man bara ser ingången på kurvan, inte utgången, förklarar Alexandra Bergström som är förundersökningsledare vid polisen i Medelpad med speciellt ansvar för trafikbrott.

Fyra dödsolyckor

Statistiken visar att väg 320 mellan Kovland och länsgränsen mot Jämtland är en av de farligare vägarna i Västernorrland när det gäller singelolyckor. Trots att trafikintensiteten är betydligt lägre än på till exempel Europavägarna.

Sedan 2012 har det inträffat fyra avåkningar med dödlig utgång på vägen vilket saknar motsvarighet i länet, bortsett från den mångdubbelt mera trafikerade E4:an.

Timmerbilsolyckor

Den senaste dödsolyckan inträffade förra hösten, nära Sandnäset, när en timmerbil gick av vägen i en kurva och föraren avled. Och bara ett halvår innan den olyckan körde en annan timmerbil av i en annan kurva med dödlig utgång.

– Om man tittar på hur fordonen har åkt av kan jag säga att vägen har en del i ansvaret, säger Alexandra Bergström som menar att åtminstone en av olyckskurvorna är felkonstruerad.

– Den ena av de här kurvorna har en dosering som känns felaktig.

”Borde ses över”

Alexandra Bergström poängterar att alla singelolyckor på väg 320 inte kan kopplas till vägens beskaffenhet men hon tycker att olycksstatistiken sticker ut och att man borde se över vägen ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

– Det är många som kommer in med klagomål och tycker att det är både tragiskt och jobbigt att det ska vara så här, säger hon.

Inga åtgärder planerade

– Det finns inga åtgärder inplanerade i den regionala trafikplanen för väg 320 just nu. Men med den information du ger mig får vi titta vidare på det. Till sist handlar det om prioriteringar, säger Nina Loberg samordnare för infrastruktur i Region Västernorrland.

På Trafikverket säger ansvariga att man rent generellt jobbar och förändrar där det finns behov. Men framhåller att man som trafikant har ett stort ansvar.

– 90 procent av olyckorna i trafiken beror på beteende hos trafikanten, säger Sofia Lindahl på Trafikverkets pressavdelning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Sveriges osäkra kurvor

Mer i ämnet