– Det handlar främst om att fordonet har manipulerats så att det går fortare än tillåtna 30 kilometer i timmen eller att den är ombyggd så att den inte längre stämmer överens med hur den var registrerad, säger han.
Till exempel finns inte någon auktorisering för de som installerar fartspärrar i bilarna, något som gäller för till exempel installering av alkolås.
– Då kan man säkerställa att den inte går att ändra på och det går att spåra vem som har monterat in den.
Riskerar indraget körkortstillstånd
En regeländring 2020 gjorde att det blev lättare att bygga om bilarna vilket gjorde att antalet har ökat kraftigt sen dess.
Enligt Transportstyrelsen finns det i dag drygt 47 000 registrerade A-traktorer, inklusive Epa-traktorer. 2019 var motsvarande siffra drygt 25 000.
– Vi har flera som kommer hit som köpt A-traktor ganska nyss som inte alls varit medvetna om att fordonet har fel och så har vi de som är fullt medvetna om att det är fel.
Dömas för olovlig körning
Den som kör en A-traktor som manipulerats för att kunna köras fortare än de tillåtna 30 km/timmen, riskerar att dömas för olovlig körning och få körkortstillståndet indraget. Under vissa förutsättningar kan även förarens föräldrar dömas för tillåtande av olovlig körning.
– Det kan vara jättesvårt för en förälder att veta vilka regler som gäller för en A-traktor, en del vet inte ens hur man kollar att det som står i registreringsbeviset stämmer, säger Mikael Persson.