Foto: SVT

”Bonus-malus” ska premiera miljövänliga bilar

Uppdaterad
Publicerad

Skatten på nya bilar kommer att ändras radikalt vid halvårsskiftet, då nya bensin- och dieselbilar kan få tre till fyra gånger så hög skatt jämfört med i dag. ”Bonus-malus” kallas systemet som går ut på att bilar som är dåliga för miljön straffas medan mer miljövänliga bilar premieras.

Det här påverkar inköpen av nya bilar. Falu kommun till exempel, väljer till stor del att vänta med att byta ut hela sin fordonsflotta på över 200 bilar, för att kunna få mer rabatt.

– Vi har bett att få leveransdatum satt efter 1 juli för ett antal elbilar. Då höjs subventionen och det är ju skattemedel vi hanterar så vi försöker göra det så bra som möjligt för våra skattebetalare, säger Lars Ringsby på Falu kommun.

Dalarna – Klimatet i fokus

Få insatta

Det är bara drygt en månad tills bonus-malus börjar att gälla 1 juli, men ganska få verkar vara insatta i skattereglerna för nybilar. Bonus-malus blir till fördel för bilar som släpper ut ingen eller bara lite koldioxid, samtidigt som det straffar både bensin- och dieselbilar.

”Enkelt att byta ut”

När den nya subventioneringen börjar gälla kommer det att bli fart på inköpen hos Falu kommun. Redan första året ska 100 bilar bytas ut, resten senast 2021.

– Det flesta bilar vi har är leasingbilar och då är det ganska enkelt att byta ut dem mot elbilar när kontrakten går ut, säger Lars Ringsby.

Falu kommun har redan hyfsat många offentliga laddstolpar, men de kommer inte att räcka till för kommunens alla nya elbilar. Istället väljer kommunen att ge varje kommunbil en egen laddstolpe – 200 laddare som alltså installeras enkom för kommunbilarna.

Det här är bonus-malus

* Bonus-malus betyder bra-dålig.

* Gäller för alla bilar som tas i trafik från 1 juli i år.

* Gäller endast nyregistrerade bilar.

* Diesel- och bensinbilar en rejäl höjning av skatten.

* Höjningen blir för de flesta bensin- och dieseldrivna bilar ca 3-4 gånger så hög som för motsvarande bilar i dag.

* Den högre skattenivån gäller de tre första åren efter nyregistrering. Sedan normaliseras skatten och blir ungefär som på dagens nivå.

* De pengar som kommer in används för att subventionera bilar som drivs med alternativa bränslen.

* Elbilar får bonusen höjd från 40.000 kronor till 60.000.

* De flesta laddhybrider vinner också på reformen, men några får lite sänkt bonus från dagens 20.000 kronor.

* Etanolbilar ser ut att kunna få ny livskraft. De berörs inte av reformen och får i förhållande till bensin och dieselbilar inte lika hög skatt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dalarna – Klimatet i fokus

Mer i ämnet