Dalarna försöksområde för bussar som håller hastigheten själva

Publicerad

Vad sägs om bussar som själva håller hastigheten, till exempel utanför en skola? Dalarna blir nu försöksområde där bussar ska köras med tekniken geofencing.

– Vi sätter säkerheten främst och våra resenärer ska inte behöva vara oroliga för att bussen den åker med kör för fort, säger Kent Svens som är depåchef på Keolis i Falun.

14 av bussbolaget Keolis bussar, som körs på linjer som beställs av Dalatrafik, har den nya tekniken geofencing, där bussarna håller hastigheten själva. Detta är ett ”fullskaleförsök” som görs i Falun-Borlängeområdet under ett års tid.

Tidigare har en enstaka buss körts i Göteborg med lyckat resultat.

Kan stoppa bränsleslukande körning

Geofencing-systemet kan även användas för att utveckla mjukare och mer miljövänlig körning. Enligt Trafikverket släpps 400 000 ton koldioxid per år helt i onödan i Sverige, på grund av för hög hastighet och ryckig och bränsleslukande körning.

Det skulle kunna spara stora pengar åt bussbolagen och betyda mycket för miljön om man kunde undvika de onödiga utsläppen.

Keolis har kommit överens med förarnas fackförbund Kommunal om att systemet får provas.

Här är gatorna där bussens hastighet begränsas

Visa

Södra skolan, Sturegatan Falun 30km/h

Hosjöskolan, Centralvägen Falun 30 km/h

Hälsinggårdsskolan, Kopparvägen Falun 30km/h

Åsgatan, Falun 30km/h

Ornäs skola, Dalsjövägen Borlänge 30km/h

Kyrkskolan, Tunavägen Borlänge 30km/h

Tunets skola, Paradgatan Borlänge 30km/h

Solgård till Gylle skola, Vårfrugatan till Gylle skolgata 30 km/h

Högskolan Falun, Svärdsjögatan 7km/h

Bussdepån Falun, Slaggvarpsvägen 15km/h

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer