Ungefär 75 tåg per dygn kör i 120 km/h på Bergslagsbanan mellan Falun och Borlänge. Längs sträckan finns det 39 plankorsningar. 19 av dem ska nu säkras, eftersom många av dem har mycket dåligt säkerhetsskydd, enligt Trafikverket.
– Det ingår i ett större projekt som sträcker sig från Falun till Frövi, nu har det kommit till den här etappen, säger Bengt Andersson, projektledare på Trafikverket.
Börjar i sommar
I början av sommaren börjar arbetet med att övergångarna antingen ska tas bort eller byggas om för att bli säkrare. Fem nya gångtunnlar ska byggas för att gående ska kunna passera järnvägen utan att behöva korsa den. Gångtunnlarna byggs under järnvägen, så kallade rörbroar.
– Vi gör största insatsen ner mot Runn, där det finns många sommarstugor ned mot vattnet. Där finns en del övergångar som är lagliga, men sedan har fastighetsägare gjort egna stigar där man lagt ut brädor och byggt trappor upp till rälsen. Det är det vi vill få bort, säger Bengt Andersson.
Mindre påfrestning för lokförare
Att bygga bort farliga övergångar ska också förbättra lokförarnas arbetssituation.
– Om en lokförare upptäcker en person på järnvägen är det oftast redan för sent att hinna stanna, berättar Bengt Andersson.
Ska vara klart 2025
I Ornäs ska ett spår förlängas och ett nytt ställverk installeras, vilket gör att två tåg kan mötas samtidigt utan att det ena tåget behöver stanna. Det gör att fler tåg kan trafikera sträckan.
Arbetet ska vara klart under hösten 2025.
SVERIGES FARLIGASTE JÄRNVÄGSÖVERGÅNGAR
SVT Nyheter har gått igenom Trafikverkets data över mer än 6 000 plankorsningar i Sverige. Vi har jämfört myndighetens lista över särskilt utpekade plankorsningar från 2019 och hur det ser ut idag. Av de cirka 180 plankorsningar som pekades ut då är 111 fortfarande inte åtgärdade och kvar på Trafikverkets uppdaterade lista från 2024 över särskilt utpekade plankorsningar.
Här ser du hela SVT:s kartläggning av Sverige farligaste järnvägsövergångar.