Jan Eriksson har arbetat som lokförare sedan 1980 och har kört sträckan mellan Mora och Borlänge många gånger.
När SVT träffar honom är han ute och kör med en lokförarelev på väg mot Mora. Precis innan de når ändhållplatsen inför intervjun så går en person ut mitt framför tåget, trots att just den järnvägsövergången har åtgärdats med en gångfålla och ljudsignaler.
– Man ser på håll att ”den där personen har ingen koll”, vilket vi gjorde nu och kunde tuta för uppmärksamhet då vi körde i 30 km/h. Men vid obevakade övergångar, där hastigheten är högre, så går allt betydligt mycket fortare, berättar Jan Eriksson.
Kolliderade med bil
Enligt Jan inträffar det nästan alltid någon slags incident när han är ute och kör som lokförare. Men de flesta tillbuden händer vid de obevakade järnvägsövergångarna. En gång kolliderade han med en bil, där samtliga överlevde men där de som färdades i bilen fick svåra skador.
Är man extra på spänn när man passerar en korsning där det inträffat en dödsolycka eller hänt andra saker?
– Absolut. Allra helst skulle man inte vilja ha sådana korsningar alls, säger lokföraren Jan Eriksson.
SVERIGES FARLIGASTE JÄRNVÄGSÖVERGÅNGAR
SVT Nyheter har gått igenom Trafikverkets data över mer än 6 000 plankorsningar i Sverige. Vi har jämfört myndighetens lista över särskilt utpekade plankorsningar från 2019 och hur det ser ut idag. Av de cirka 180 plankorsningar som pekades ut då är 111 fortfarande inte åtgärdade och kvar på Trafikverkets uppdaterade lista från 2024 över särskilt utpekade plankorsningar.
Här ser du hela SVT:s kartläggning av Sverige farligaste järnvägsövergångar.