Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör SVT:s reporter Sofie Lind berätta mer om tillbuden vid plankorsningen i Fu och vad Trafikverket gör för att öka säkerheten. Foto: Sofie Lind/SVT

Efter dödsolyckan i Fu utanför Mora – två till incidenter i samma korsning

Publicerad

Efter dödsolyckan i Fu utanför Mora i våras, när en kvinna omkom efter att tåget kört på hennes bil, har ytterligare två incidenter inträffat vid samma obevakade järnvägsövergång. Det visar en sammanställning från Trafikverket dit olyckor och tillbud rapporteras.

SVT Nyheter har kartlagt 111 övergångar som Trafikverket pekar ut som extra farliga – och som behöver åtgärdas akut. En av dem är den strax söder om Mora där en kvinna omkom i våras.

Byggs kanske om år 2028

Trafikverkets olycksutredning är färdig på platsen och visar att det inte finns brister i plankorsningen i Fu i sig, utan den uppfyller kraven på sikt och är dessutom försedd med stoppskylt.

Trafikverket har prioriterat arbetet med att åtgärda obevakade plankorsningar. Den i Fu skulle enligt tidigare planer ha åtgärdats år 2024, men det har skjutits på framtiden två gånger.

– Finansiering för åtgärden finns i dagsläget först år 2028 och där ambitionen med plankorsningen i Fu är att den ska byggas bort så tidigt som möjligt, säger Thomas Andersson, som är chef för åtgärdsplanering vid Trafikverket.

Körde på tågets bakände – tre månader efter dödsolyckan

Efter dödsolyckan har fler incidenter inträffat vid plankorsningen. SVT:s reporter Sofie Lind berättar i klippet mer om händelserna – och vad som gjorts på platsen i väntan på åtgärderna.

Sveriges farligaste järnvägsövergångar

SVT Nyheter har gått igenom Trafikverkets data över mer än 6 000 plankorsningar i Sverige. Vi har jämfört myndighetens lista över särskilt utpekade plankorsningar från 2019 och hur det ser ut idag. Av de cirka 180 plankorsningar som pekades ut då är 111 fortfarande inte åtgärdade och kvar på Trafikverkets uppdaterade lista från 2024 över särskilt utpekade plankorsningar.

Här ser du hela SVT:s kartläggning av Sverige farligaste järnvägsövergångar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.