När SVT besöker Arbetsförmedlingen i Avesta, som är en av tre kontor i Dalarna som fortfarande erbjuder full service, är det en hel del folk. Enligt cheferna brukar det vara ännu fler i början av månaden.
– Ungefär för en månad sedan blev det tydligt att flödet började öka.
”Får låta bli att göra saker som vi tänkt göra”
Eftersom Avesta erbjuder drop-in-tider för arbetssökande får vem som helst söka sig dit. Även om man är hemmahörande utanför länet.
Jessica Löhman berättar att de löser situationen genom att öka bemanningen. Eftersom de inte är fler gäller det att prioritera:
– Vi får låta bli att göra andra saker som vi har tänkt att göra.
Vad är det som prioriteras bort när ni får mer att göra?
– Det är just de här mervärdena som att ha längre besök. Vi är mer effektiva och har kortare besök när vi väl ses.
Situationen hållbar – än så länge
Trots tillströmningen från orter i både Dalarna och Västmanland anser Jessica Löhman att situationen än så länge är hållbar. Förhoppningen är att arbetssökande ska kunna klara det mesta på egen hand, digitalt.
– IT-system utvecklas och manuell handläggning görs digitalt, berättar hon.
Hör Jessica Löhman i klippet om hur de hanterar tillströmningen av arbetssökande.