Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Henrik Kilefors/SVT

Kollektivtrafiken i Dalarna blöder pengar – så vill politikerna vända trenden

Uppdaterad
Publicerad

Kollektivtrafikbudgeten ser ut att spricka totalt – prognosen är att underskottet kommer sluta på över 70 miljoner kronor för året 2022. Vi lät två representanter från majoriteten och oppositionen mötas i en valduell om kollektivtrafikens framtid i Dalarna.

Under årets första sju månader överskred kostnaderna budgeten med ungefär 54 miljoner kronor och utvecklingen väntas alltså inte bromsas under andra halvan av året.

”Putin-effekt”

– Det är framförallt bränslepriserna som stuckit iväg. Vi har en Putin-effekt men också en Magdalena Andersson-effekt som gör att det blviit mycket dyrare. Sen har vi också haft en pandemi som ställde till det och räntehöjningar som påverkar det underskott som vi har, säger Christer Carlsson (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden och en del av den styrande majoriteten Dalasamverkan.

”Undermålig budget”

– Nog beror det till viss del på pandemi och bränslekostnader men vi sa redan när budgetbeslutet togs att den här budgeten inte kommer att hålla. Vi har påpekat vid ett flertal tillfällen att budgeten är undermålig, säger Susanne Norberg (S), ledamot i kollektivtrafiknämnden och i opposition.

Nu har kollektivtrafikförvaltningen tagit fram en handlingsplan för politikerna att ta ställning till. I den föreslås bland annat åtgärder för sjukresor, avtalsöversyn, åtgärder för ökat resande samt förslag på neddragningar av linjetrafik.

Hur tycker du kollektivtrafiken fungerar i Dalarna?

Peter • Bygg en snabbspårvagn likt Stockholm mellan Falun C -Lilla Källviken- Ornäs-Hönsarvet- Borlänge C.

Arvid • Jag skulle gärna åka kollektivt till och från jobbet (Gagnef - Borlänge) men med det omak och väntan som det innebär gör det mer eller mindre omöjligt speciellt då jag går skift med nätter och storhelger.
Det måste vara mycket smidigare och billigare för att det ska vara attraktivt att åka med kollektivtrafiken.

Hugo S • Jag åker buss på veckodagarna till gymnasiet i Älvdalen. Tiderna är dåliga och bussarna går för sällan och stämmer inte alls överens med mitt skolschema så jag får alltid vänta på bussen i cirka 1 timme.

Frida • Upplever som många andra att tidtabellerna inte är anpassade efter hur folk jobbar. Skulle önska fler tågavgångar på morgon och eftermiddag för att kunna resa med tåg från Gagnef till Borlänge.

Mikael • Om tågen kan stanna i Tällberg skulle de väl även kunna stanna i Tällberg, speciellt nu när Dalatrafik dragit in buss 102 till Borlänge

Johan • 70% av resorna med kollektivtrafiken i Dalarna (eller är det mer?) är skolskjuts. Nuförtiden bestämmer Dalatrafik över skolornas läsårstider och start och stopp-tider för dagen. Trots detta inflytande över hur skolbarn och ungdomar ska resa så får de tidigt lära sig att kollektivtrafik innebär att vänta, vänta och vänta. Och folk är förvånade över att vi har många EPA-traktorer i Dalarna.. Finns det någon som kan tänka lite nytt i detta sammanhang?

Susan K • Flyttade till Dalarna 2016. Det fanns direktbussar till Stockholm. De har tagits bort. Att åka buss från Söderbärke till Smedjebacken, Ludvika eller Fagersta fungerade sisådär. Dessa bussar togs bort 2019. Fick köpa bil för att kunna ta mig till jobbet. Har vänner som saknar körkort och andra som inte har råd med bil. De kan inte ta sig till sina jobb i vettig tid. Varken med tåg eller buss. Helt galet. Det måste finnas lösningar.

AP • Funkar superbra mellan Falun och Borlänge, skönt att kunna koppla av och låta chauffören sköta körandet!

Niklas • Sista tåget/bussen mellan Borlänge - Mora går 20:04 på lördagar, det är otroligt dåligt! Slutar jobba 22 så det är omöjligt att använda sig av kollektivtrafiken. Skamligt dåligt med avgångar!

Örleif • Ganska enkelt. Utred förslagsvis priskänsligheten. Sänk pris på biljett/månadskort så ser folk det som ett alternativ till bilen och fler kommer åka. Vilket i sin tur ökar resandeunderlaget och (förhoppningsvis intäkterna). Sen kan fler linjer sättas in där de ger mest nytta. Nu om nånsin när bränslepriserna är som det är är troligen folk mer benägna att tänka sig byta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Följ dina lokala nyheter om valet i Dalarna

Mer i ämnet