Flygplan på Rörberg kan snart vara ett minne blott. Hör flygklubbens frustration och skogsbolagens oro över en försämrad krisberedskap. Foto: Markus Dahlberg/SVT

Skogsbolag protesterar mot flygplatsnedläggning i Gävle

Publicerad

Tre stora skogsbolag riktar skarp kritik mot Gävle kommuns planer på att sälja Rörberg och därmed bli av med flygplatsen. Då kan nämligen inte flygklubben övervaka skogsbränder i Gästrikland längre vilket de menar riskerar få stora konsekvenser.

Det är flygklubbar som bedriver skogsbrandbevakning med flygplan på uppdrag av Länsstyrelsen, så även i Gästrikland. Sedan kommunfullmäktiges beslut 2016 om att avveckla Rörberg har servicen på flygplatsen försämrats.

Senast försvann tankanläggningen, men flygklubben har ordnat en egen som det får lov att ha på plats året ut.

– Vi har rapporterat det till Länsstyrelsen som är vår avtalspartner för skogsbrandflyget så vi har sagt att vi kan köra i år, sen har vi inte sagt något mer, säger Anders Hellström, vice flygchef vid Frivilliga flygkåren i Gävleborg.

”Vi får ett sämre skydd”

Gävle kommuns plan är att sälja flygplatsen till en ännu hemlig intressent som vill ta landningsbanan i anspråk för it-verksamhet. Ett flertal protester har inkommit till kommunen, däribland från tre stora skogsaktörer: Mellanskog, Stora Enso och Billerud Korsnäs, som alla anser att länets krisberedskap försämras. Dels om skogsbrandbevakningen uteblir, men även om möjligheten att ta emot exempelvis vattenbombplan försvinner.

– Risken är ju att man inte upptäcker små, pyrande bränder i skog och mark som man kan släcka tämligen enkelt. Gävleborg är ju ett väldigt skogsrikt landskap så det är viktigt att vi värnar om det när man ser vilken utveckling det kan bli om man inte gör åtgärder i tid, säger Per-Olov Jemth vid föreningsägda Mellanskog i Gästrikland.

Per-Olov Jemth på Mellanskog vill att Gävles beslutsfattare tänker på att Gävleborg är ett skogsrikt län.

– Vi får ett sämre skydd när bränder uppstår om man inte hittar några andra alternativ. För vår del är det viktiga att det finns en fungerande verksamhet, sen om det är i Rörberg eller någon annanstans är av underordnad betydelse men den bör finnas i Gästrikland, säger Göran Andersson, skogschef på Billerud Korsnäs.

Förstår skogsbolagens oro

Jörgen Edsvik (S), kommunalråd i Gävle, säger att han tar skogsbolagens kritik på allvar och att kommunen nu ser över möjligheten att anlägga ett nytt flygfält.

– Vi tittar på lite olika markområden i hygglig närhet av Gävle, säger Jörgen Edsvik (S).

Så det handlar om att anlägga en ny flyganläggning?

– Ja, men av enklare karaktär. Vi pratar inte ett nytt Rörberg.

Tveksam till kommunens lösning

Flygklubben har svårt att se att ett nytt, enklare flygfält skulle göra så stor nytta för krisberedskapen.

– Det räcker inte med enklare landningsplatser. Det ska vara byggnader och så vidare, och de har inte erbjudit något i den vägen, de har bara erbjudit hjälp att hitta mark och det blir inget skogsbrandflyg av det, säger Anders Hellström

Om Rörberg säljs och landningsbanan tas bort tror Anders Hellström att det är något samhället får ångra i framtiden.

– Det här kommer att bli ett exempel i krishantering, där man kommer att tala om hur man inte ska göra.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Nedläggningen av Rörberg

Mer i ämnet