Andreas Almquist, VD på Hallandstrafiken. Foto: Hallandstrafiken/SVT

Därför dröjde ersättningsbussarna

Uppdaterad
Publicerad

Det tog tre timmar innan Hallandstrafiken informerades om att ett tåg spårat ur utanför Varberg.

– Det räcker inte, våra resenärer har högre krav, säger Hallandstrafikens VD Andreas Almquist.

Tågolyckan, där ett tåg med farligt gods spårade ur, utanför Varberg inträffade strax innan klockan två på tisdagsnatten. Det kom till Hallandstrafikens kännedom vid femtiden.

– Jag kan konstatera att det försvann tre timmar. Sedan är det omöjligt att säga hur många fler bussar man hade kunnat få fram på den tiden. Men mer tid är såklart alltid bra, säger Andreas Almquist, VD på Hallandstrafiken.

Tågurspårning i Varberg

Gått enligt rutiner

Enligt Trafikverket gick det ut ett automatiskt meddelande till Transdev, som kör Öresundstågen, så fort olyckan inträffade. Det är Transdev som ansvarar för att beställa ersättningsbussar, inte Hallandstrafiken.

Transdev menar att de har följt sina rutiner.

– När vi fick vårt första meddelande klockan 02.21 visste vi i princip inte mer än att det varit en urspårning vid Varberg. Och redan då började vi titta på att beställa bussar, säger Peter Larsson på Transdevs pressjour.

Drygt tre timmar efter olyckan, klockan 04.45, hölls ett möte där även Hallandstrafiken fick information om att trafikstoppet troligtvis skulle bestå under hela tisdagen.

– Vi har inte kunnat göra mycket mer i och med att vi inte visste omfattningen av olyckan tidigare, säger Peter Larsson.

Sena ersättningsbussar

SVT Nyheter Halland var på plats på Kungsbackas och Varbergs tågstation under morgon. Informationen om när ersättningsbussar skulle komma var ytterst bristfällig. Något som skapade frustration bland hundratals människor på perrongerna.

– Man får inte glömma att det här är en extrem olycka, en hel bana stängs av med tusentals pendlare i morgontrafiken. Men med tanke på omfattningen tycker jag att det har gått okej, säger Andreas Almquist på Hallandstrafiken.

– Sedan önskar vi att man kunde ha fått ut ersättningsbussar snabbare och vi är fullt medvetna om att det funnits många resenärer som stått och väntat innan bussarna började rulla, fortsätter han.

LÄS MER: Irritation på sena ersättningbussar

Åtta bussar på ett tåg

Enligt Andreas Almquist är det svårt att få fram bussar snabbt till så många resenärer.

– Det är många inblandade parter och det är oerhört svårt att ersätta fullpackade tåg. Ett tåg tar nästan 450 passagerare, det går 8-9 bussar på ett tåg, säger han.

LÄS MER: Fel på tåget orsakade urspårningen

Vill ha GPS på bussarna

Andreas Almquist tycker att man borde kunna bli bättre på att utnyttja den teknik som finns i dag för att kunna informera resenärerna bättre.

– Resenärerna undrar såklart var och när kommer bussen. Vi har ofta inte mer information än att bussen är på väg. En möjlighet hade varit att utrusta ersättningsbusarna med GPS och på så sätt kunna följa varje buss på en karta, säger han.

Kan man inte bara skaffa fler ersättningsbussar?

– Frågan är vilken typ av beredskap ska vi ha? Vi har inte en massa tomma bussar som står redo på standby och väntar, utan det ska ringas och få tag på bussar som inte är upptagna på andra uppdrag, säger han.

Fler informatörer på perrongerna

Många resenärer menade att det saknades informatörer på stationerna idag. Går det inte att få fram fler?

– Det går absolut. Kungsbacka var utan informatör på förmiddagen, men från och med lunch har vi busskoordinatorer på plats i Kungsbacka, Varberg och Falkenberg som kan svara på frågor, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågurspårning i Varberg

Mer i ämnet