Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Mikael Forsberg, VD Landskronahem, vill bli tydligare i sin information till sina hyresgäster. Foto: Leonora Toplica / Erik Danielsson

Efter branden – hyresvärden tittar på försäkringsfrågan

Uppdaterad
Publicerad
Många hyresgäster var oförsäkrade i branden på Koppargården. Nu tittar hyresvärden Landskronahem på nya rutiner för att hjälpa hyresgäster att vara försäkrade.

Hyresgäster som SVT varit i kontakt med tycker att informationen om hemförsäkring varit bristfällig från hyresvärden. Information som hade kunnat förändra deras läge efter branden i hyreshuset på Koppargården.

– Det är beklagligt att de känner att de inte fått information som de behöver. Är det folk som känner att de inte fått information måste vi bli bättre på att informera, säger Mikael Forsberg, VD på Landskronahem.

Ibland används tolk

När ett nytt hyreskontrakt skrivs har hyresvärden kontakt med hyresgästen och då pratar de även om hemförsäkring.

– När man tecknar ett hyresavtal med oss får man information om hemförsäkring. Man blir ombedd att teckna en försäkring. Sen har vi inte tvingat någon men det är fördelaktigt om man tecknar en försäkring, säger Mikael Forsberg.

När det är hyresgäster som inte kan svenska eller engelska använder de sig av en tolk för att informationen ska gå fram.

– De tillfällen när hyresgästen inte kan varken svenska eller engelska tar vi hjälp av någon som kan tolka. Vi lämnar också ut information om hemförsäkring i samarbete med ett försäkringsbolag. Där finns väldigt utförlig information om vad hemförsäkringen innebär och vad den kostar, säger han.

Tittar på nya rutiner

Efter branden på Koppargården tittar nu Landskronahem på nya rutiner för att ytterligare hjälpa hyresgäster att inte hamna i den sits som flera familjer är i just nu.

– Vi har tagit upp frågan internt för att titta på hur vi skulle kunna bidra för att ännu fler ska teckna hemförsäkring. Allt ifrån information kring hur man tecknar försäkring och var den finns. Vi vill förbättra dialogen ännu mer, eller framför allt se till att informationen ska nå fler. Vi har absolut tagit till oss det som sagts, säger han.

I klippet ovan hör du vilka åtgärder Landskronahem kan tänkas ta för att nå ut till fler.

Utesluter inte standardhöjning

På grund av branden måste nu fastigheten på Koppargården genomgå en totalrenovering. Något som i förlängningen kan innebära en höjning av standarden på lägenheterna – och kanske också en hyreshöjning.

– Först och främst tar vi hand om de skador som finns, därefter kan vi ta de besluten kring att eventuellt höja standarden på fastigheten. Vi gör just nu en inventering av skadan och dess omfattning. Det finns sedan innan ganska långt gångna tankar om att lyfta och förändra standarden på husen det här området och vi kan absolut passa på att nu göra de förändringarna som var tänkta, säger Mikael Forsberg.

En höjning av standarden på lägenheterna kan i sin tur innebära en hyreshöjning. En hyreshöjning som regleras av tydliga riktlinjer.

– Det kan vara så att hyran höjs men det är många kriterier som ligger bakom en ny hyressättning. Då utgår man från den standard som var tidigare och tittar på vilken standard man tillför, säger Mikael Forsberg.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer