Statens haverikommission lade den 8e mars 2018 fram slutrapporten av utredningen kring den tragiska bussolyckan i Sveg i april förra året, där tre ungdomar omkom och flera allvarligt skadade.
I rapporten lämnades totalt sju rekommendationer för åtgärder som skulle motverka olyckor, varav en riktades direkt Region Jämtland Härjedalen. Regionen har vidtagit de åtgärder haverikommissionen rekommenderade, vilket bland annat innebär att SOS alarm har fått större befogenheter.
Fem av sex rekommendationer åtgärdade
Men av de andra sex rekommendationer som lämnats till regeringen bedömer haverikommissionen en punkt som ej genomförd. Rekommendationen gäller EU:s kör och vilotidsregler.
– Vi tycker det inte framgår av svaret att de särskilda riskerna vid nattarbete har beaktas vid framtagandet av regeringens ståndpunkt i de nya kör och vilotidsreglerna. Det är särskilda risker att jobba nattetid och vi tycker det borde finnas särskilda regler för arbete nattetid, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande på Statens haverikommission.
Godkända rekommendationer
De rekommendationer som regeringen följt upp på ett sådant sätt att haverikommissionen är nöjda gäller bland annat revidering av föreskrifter om användning av bilbälte och särskilda skyddsanordningar för barn, samt utreda tekniska lösningar för att fler ska använda bilbälte. En av punkterna gälller också att utreda närmare för vilka hastighetsbegränsningar som ska gälla vid specifika vägar.
– Överlag tycker vi att regeringen har tagit rekommendationerna på allvar och vidtagit åtgärder som gör att vi kan anse att våra rekommendationerna är omhändertagna.
Om det blir några ändringar av åtgärder som Haverikommissionen föreslår är nu upp till regeringen.
– Våra rekommendationer är ju bara rekommendationer, men med det här är vårt arbete avslutat, säger Helene Arango Magnusson.