I det ena fallet, som inträffade i oktober, nåddes inte personalen av ett larm från en vårdtagare förrän larmcentralen ringer 17 timmar efter att brukaren hade larmat.
I det andra fallet, som inträffade i mitten av november, fick aldrig hemtjänstens nattpersonal larmet från en vårdtagare från Tunstalls trygghetscentral i Örebro.
– Det kommer att upprättas fler Lex Sarah-anmälningar säger Gudrun Öjbrandt, chef på vård- och socialförvaltningen i Strömsund till SVT Nyheter Jämtland.
Alla Lex Sarah-anmälningar granskas av förvaltningen. De kan komma att skickas till Inspektionen för vård och omsorg.
– Vi utreder alla anmälningar noggrant, säger Gudrun Öjbrandt. Sen tar vi beslut om vi skickar det vidare till Ivo.
Det var i oktober som problemen började när Tunstall gjorde en uppgradering av sina trygghetslarm. Företaget uppger att problemen ska vara lösta nu, men Gudrun Öjbrant är tveksam.
– Jag tycker det fortfarande är väldigt tveksamt om alla delar är i funktion. Leverantörerna vill kalla det ett trygghetslarm, men jag vill kalla det ett larm. Det ger ingen trygghet. Många av våra vårdtagare är skakade efter alla problem.