Statistiken gäller andelen av en kommuns personbilar och lätta lastbilar registrerade som miljöfordon vid inköpstillfället. Även fordon i bolag som är majoritetsägda av en kommun räknas in.
Kommunalrådet: ”Det är pinsamt”
Vid sidan av Östersund ligger de flesta av kommunerna i Jämtlands län en bra bit under rikssnittet på 46 procent miljöfordon. Allra lägst ligger Ragunda kommun som faktiskt inte har en enda registrerad miljöbil.
– Det är pinsamt. Det är bara att lägga sig platt och erkänna att det här har vi inte gjort bra i Ragunda kommun, säger kommunalrådet Mikael Westin (C).
Svårt att nå miljömålen
Sverige har som mål att transportsektorn ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent från 2010 till 2030 – ett mål som Mikael Westin tror att Ragunda kommun kommer få svårt att nå.
Samtidigt konstaterar han att förutsättningarna för en glesbygdskommun som Ragunda är annorlunda än för större kommuner. Idag saknas till exempel möjligheten att tanka biogas eller ladda en elbil i Ragunda.
– Vi ska sätta upp den första snabbladdaren för elbilar i kommunen nu i sommar, men inget av de kraftbolag som är verksamma här har varit med och förverkligat den. Marknaden hjälper inte till här på samma sätt som i större städer, och det är svårt för oss som liten kommun att lösa allt själva.
Se mer i klippet ovan.