Tre olika scenarier ska nu utredas; förbifart, överdäckning och vad ett så kallat 0-alternativ (att låta vägen vara som den är i dag) skulle få för betydelser för stadens utveckling framöver.
– Det är egentligen en fördjupning av en utredning som gjordes under förra året, vad avser E4:an och dess funktioner och hur det påverkar stadsplaneringen, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C).
Varför gör ni ytterligare utredningar?
– Vi behöver strategiskt förstå vad olika alternativ får för betydelse för vår kommuns utveckling. E4:an är ett riksintresse som vi behöver ta hänsyn till, så vi behöver en fördjupad kunskap om hur vi långsiktigt ska se på denna fråga.
Tar hjälp utifrån
För att djupare kunna studera vad de tre alternativen kan få för betydelse ska kommunen ta hjälp av konsulter utifrån. Utredningen startar nästa år och ska vara klar 2022.
– Det är ju staten genom Trafikverket som är huvudman för vägen, men den påverkar planeringen i vår kommun eftersom det är ett riksintresse. Det påverkar även våra möjligheter för att växa långsiktigt och hållbart. Därför är det viktigt att förstå vad olika alternativ skulle innebära för samhällsplaneringen och för Jönköpings kommun, säger Ann-Marie Nilsson (C).
Vad tycker du om trafiksituationen på E4 genom Jönköping?
Pernilla • Hade gärna sett variabla hastigheter beroende på trafikintensitet osv. Sen stör jag mig mycket på vissa långtradare som kör galet nära. Jag kör strax över 80 nu när hastigheten har sänkts och får då en stor kollos bakom mig som blinkar med lyset!? Jag tror nog 80 gäller även för tradare. Speglar väl egentligen bara vårat extrema bråttomsamhälle
AG • Hur går det med den åtgärdsvalstudie som trafikverket redan håller på med som handlar om det här? Är det här en omstart av det arbetet?
Viktigt att utreda ordentligt - det kommer bli en stor och dyr åtgärd med många aspekter som behöver tas om hand. Det är inte så många av kommentarerna som nämnt vikten av en trevlig stadsmiljö, minskat buller och bättre luftförhållanden. En omdragning runt staden från barnarp till Gisebo skulle troligtvis innebära en enorm omgivningspåverkan, om det ens är möjligt att dra en motorväg nerför vätterbranterna. Skulle en tunnel genom staden avhjälpa problemet? Trängseln vid avfarterna skulle troligen bestå, antar jag?
Om man lyckas få ner trafikmängden så är det såklart det bästa alternativet, billigare för alla och trevligare miljö.
Micke • E4 har en märklig sträckning från Göteborgsbacken ändra fram till ASecs köpcenter. Göteborgsbacken med sina kraftiga lutning och samtidigt kraftigt svängande utgör en fara. Ständiga trafikproblem av olika slag är förknippade med denna backe. Resten av sträckan fram till Asecs kännetecknas av upprepade kraftiga S-böjar genom landskapet. En av Sveriges märkligaste trafikdragningar. Vägen bör flyttas till ett annat läge. Om vi prioriterar bort en del på ett annat policyområde, som endast prioriteras högt av journalister och politiker, så finns pengarna gott och väl.