– Vi behöver strategiskt förstå vad olika alternativ får för betydelse för vår kommuns utveckling, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C). Foto: Fredrik Weibull/ SVT

E4:ans betydelse för Jönköping ska nu utredas

Publicerad

Jönköpings kommun ska utreda vad E4:an kan få för betydelse för stadens utveckling framöver. Utredningen ska börja nästa år, vara klar 2022 och kosta en halv miljon kronor.

Tre olika scenarier ska nu utredas; förbifart, överdäckning och vad ett så kallat 0-alternativ (att låta vägen vara som den är i dag) skulle få för betydelser för stadens utveckling framöver.

– Det är egentligen en fördjupning av en utredning som gjordes under förra året, vad avser E4:an och dess funktioner och hur det påverkar stadsplaneringen, säger kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C).

Varför gör ni ytterligare utredningar?

– Vi behöver strategiskt förstå vad olika alternativ får för betydelse för vår kommuns utveckling. E4:an är ett riksintresse som vi behöver ta hänsyn till, så vi behöver en fördjupad kunskap om hur vi långsiktigt ska se på denna fråga.

Tar hjälp utifrån

För att djupare kunna studera vad de tre alternativen kan få för betydelse ska kommunen ta hjälp av konsulter utifrån. Utredningen startar nästa år och ska vara klar 2022.

– Det är ju staten genom Trafikverket som är huvudman för vägen, men den påverkar planeringen i vår kommun eftersom det är ett riksintresse. Det påverkar även våra möjligheter för att växa långsiktigt och hållbart. Därför är det viktigt att förstå vad olika alternativ skulle innebära för samhällsplaneringen och för Jönköpings kommun, säger Ann-Marie Nilsson (C).

Vad tycker du om trafiksituationen på E4 genom Jönköping?

Dag Hellsten. • Bygg ny motorväg från Barnarp till Gisebo , kringgå hela stan, Göteborgs vägen kan släppas på i mitten . 3 filer åt båda riktningar. Gillar inte flaskhalsar! Mvh Dagster.

Gunnar E • I stort set fungerar det bra. Visst är det lite trångt en timme på fm och en på em, men man kan inte bygga transportleder för den momentana maxbelastningen.

Kevin • Smartaste hade varit att ha motorvägen utanför jkpg.

AG • Hur går det med den åtgärdsvalstudie som trafikverket redan håller på med som handlar om det här? Är det här en omstart av det arbetet?

Viktigt att utreda ordentligt - det kommer bli en stor och dyr åtgärd med många aspekter som behöver tas om hand. Det är inte så många av kommentarerna som nämnt vikten av en trevlig stadsmiljö, minskat buller och bättre luftförhållanden. En omdragning runt staden från barnarp till Gisebo skulle troligtvis innebära en enorm omgivningspåverkan, om det ens är möjligt att dra en motorväg nerför vätterbranterna. Skulle en tunnel genom staden avhjälpa problemet? Trängseln vid avfarterna skulle troligen bestå, antar jag?

Om man lyckas få ner trafikmängden så är det såklart det bästa alternativet, billigare för alla och trevligare miljö.

Vincent • En förbifart från norr till söder känns inte särskilt realistiskt varken från ett miljö- eller kostnadsperspektiv. Har svårt att se att Trafikverket skulle vilja finansiera ett sådant projekt. I slutändan blir det troligtvis någon kilometer överdäckning och lite fler bulleråtgärder.

Börje • Markera vänster fil Stockholm så kan bilister som bara kör tex.A6 -Huskvarna använda höger fil

Eric l • Det var naturligtvis ett misstag inte att bygga vägen öster om Jönköping och Huskvarna. Dagens väg har ju en helt idiotisk sträckning. Nu är det en blandning av lokal- och genomfartstrafik De som planerade vägen insåg inte att trafiken skulle öka. Gör om och gör rätt! Ju förr desto bättre.

Pernilla • Hade gärna sett variabla hastigheter beroende på trafikintensitet osv. Sen stör jag mig mycket på vissa långtradare som kör galet nära. Jag kör strax över 80 nu när hastigheten har sänkts och får då en stor kollos bakom mig som blinkar med lyset!? Jag tror nog 80 gäller även för tradare. Speglar väl egentligen bara vårat extrema bråttomsamhälle

Micke • E4 har en märklig sträckning från Göteborgsbacken ändra fram till ASecs köpcenter. Göteborgsbacken med sina kraftiga lutning och samtidigt kraftigt svängande utgör en fara. Ständiga trafikproblem av olika slag är förknippade med denna backe. Resten av sträckan fram till Asecs kännetecknas av upprepade kraftiga S-böjar genom landskapet. En av Sveriges märkligaste trafikdragningar. Vägen bör flyttas till ett annat läge. Om vi prioriterar bort en del på ett annat policyområde, som endast prioriteras högt av journalister och politiker, så finns pengarna gott och väl.

Mats Anderson • Chatt? Skapa ett bestående forum istället. Chatt är inte formen för debatt här.
Finns bara ett vettigt alternativ - ny sträckning från söder om Gränna närmast rakt mer mot Vaggerydstrakten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.