Olyckan inträffade när en familj på utflykt skulle korsa farleden där 24-åringen kom med sin aluminiumbåt.
Ingen av båtarna verkar ha upptäckt varandra förrän det var försent. Först när båtarna var cirka 15 meter från varandra upptäckte 24-åringen vad som höll på att hända. Han slog då i backen och försökte gira undan men utan att lyckas. Hans båt körde in i sidan på båten där kvinnan satt och hon fick så svåra skador att hon avled.
”Skyldig att hålla undan och väja”
Försvaret hänvisar till att ansvaret för olyckan ligger på familjebåten som inte respekterade den högerregel som gäller på sjön.
– Enligt reglerna på sjön är det så att har man en båt på styrbord sida, det vill säga från höger, så är man skyldig att hålla undan och väja. Och den som har trafik från sin barbord sida har rätt att utgå från att de som har högerregeln att iaktta också gör det, säger advokaten Sami Hietala.
”En väldigt hög fart”
Men åklagaren menar att 24-åringen kunde ha undvikit olyckan. Han hänvisar till att 24-åringen varit oaktsam då han inte sänkte farten med tanke på att han var bländad av solen. Farten på 24-åringens båt låg på cirka 30 knop just innan olyckan inträffade.
– Det är en väldigt hög fart i kombination med att han inte har haft tillräcklig utkik. Han borde ha sett den andra båten och han gjorde inte det. Alternativt borde han ha förstått att han inte kunde se den andra båten på grund av det bländande solljuset. Till följd av det borde han ha sänkt farten, det är kärnan i åtalet, säger Thomas Ennefors, åklagare.
Dom i målet meddelas om två veckor.