Tanken med att införa servicepunkter och vårdfilialer var att öka tillgängligheten för nära vård i glesbygden.
Men i och med Region Norrbottens beslut att pausa nya ansökningar samt att införa krav på minst tre besök per öppet tillfälle tror oppositionsrådet Linda Frohm (M) att utvecklingen är på väg åt fel håll.
Är det inte rimligt att pausa och se hur det går för de verksamheter som kommit igång?
– De allra flesta har kommit igång på ett jättebra sätt så i stället för att pausa så tycker jag att man borde ha satsat på att marknadsföra att den här servicen faktiskt finns, säger Linda Frohm.
Informationen når inte ut
När SVT frågade folk om byamottagningen i Korpilombolo visste byborna inte ens att den existerade. Sedan dess har SVT kontaktats av bland annat en berörd person som undrar varför det inte gått ut information om servicen.
– Jag vet inte vad man ska göra, man kanske måste flytta? Nu är jag frisk och pigg, men när jag blir gammal... Vad ska man göra när man bor på glesbygden? undrar personen.
Linda Frohm menar att kännedomen om verksamheterna är alldeles för låg och att regionen behöver göra mer för att nå ut.
– Jag tycker att man ska ge kommunikationsavdelningen i uppdrag att göra en informationskampanj för alla de servicepunkter och filialer som finns i dag, säger hon.
I klippet hör du varför det förra styret inte satsade på marknadsföringen.
”Ingen politisk fråga”
När SVT ställer frågan om varför sittande ledning inte satsat på marknadsföring menar de att det inte är politikens ansvar.
– Genomförandet och marknadsföringen är verksamheternas uppdrag. Om verksamheterna inte marknadsför så att de åtminstone får tre besök per öppet tillfälle, då finns det brister i hur de går ut och berättar om det, säger Birgitta Johansson Huuva (C), regionråd i majoritetsledning.