Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du Linda Frohms (M) kritik mot beslutet att förändra delar av glesbygsvården i Norrbotten. Foto: Johanna Sandgren/SVT

Kritik mot nya vårdkraven i Norrbotten: ”Slår sönder verksamhet”

Uppdaterad
Publicerad

Oppositionsrådet Linda Frohm (M) är kritisk till regionstyrelsens beslut som bland annat innebär nya krav på minst tre besök per öppet tillfälle på vårdfilialer och servicepunkter i Norrbotten.

– Risken är att man slår sönder en verksamhet som inte har hunnit sätta sig ordentligt, säger hon.

Tanken med att införa servicepunkter och vårdfilialer var att öka tillgängligheten för nära vård i glesbygden.

Men i och med Region Norrbottens beslut att pausa nya ansökningar samt att införa krav på minst tre besök per öppet tillfälle tror oppositionsrådet Linda Frohm (M) att utvecklingen är på väg åt fel håll.

Är det inte rimligt att pausa och se hur det går för de verksamheter som kommit igång?

– De allra flesta har kommit igång på ett jättebra sätt så i stället för att pausa så tycker jag att man borde ha satsat på att marknadsföra att den här servicen faktiskt finns, säger Linda Frohm.

Informationen når inte ut

När SVT frågade folk om byamottagningen i Korpilombolo visste byborna inte ens att den existerade. Sedan dess har SVT kontaktats av bland annat en berörd person som undrar varför det inte gått ut information om servicen.

– Jag vet inte vad man ska göra, man kanske måste flytta? Nu är jag frisk och pigg, men när jag blir gammal... Vad ska man göra när man bor på glesbygden? undrar personen.

Linda Frohm menar att kännedomen om verksamheterna är alldeles för låg och att regionen behöver göra mer för att nå ut.

– Jag tycker att man ska ge kommunikationsavdelningen i uppdrag att göra en informationskampanj för alla de servicepunkter och filialer som finns i dag, säger hon.

I klippet hör du varför det förra styret inte satsade på marknadsföringen.

”Ingen politisk fråga”

När SVT ställer frågan om varför sittande ledning inte satsat på marknadsföring menar de att det inte är politikens ansvar.

– Genomförandet och marknadsföringen är verksamheternas uppdrag. Om verksamheterna inte marknadsför så att de åtminstone får tre besök per öppet tillfälle, då finns det brister i hur de går ut och berättar om det, säger Birgitta Johansson Huuva (C), regionråd i majoritetsledning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.