Långa köer till Mello-eventet – barnen fick vänta två timmar i snön

Uppdaterad
Publicerad

Barnen skulle få träffa Bolibompa-draken och Sommarskuggan i samband med Melodifestivalen i Luleå. Då fick de stå i kö i över två timmar i kylan och snön.

– Jag kan bara beklaga, säger Peter Larsson, eventprojektledare.

Melodifestivalen är inte bara musik och stoj i arenan. Utöver det arrangerades under lördagen ett arrangemang för barnen i basketarenan Luleå Energi Arena.

Men satsningen var så populär att barnfamiljerna inte hade chans att rymmas i arenan.

Tvingades vänta i kylan

Arenan, med plats för 3800 personer, fylldes nästan direkt. Kort efter att arrangemanget hade kört igång tvingades arrangörerna låta besökarna köa. Familjerna släpptes in först när andra gick ut.

Enligt SVT:s reporter på plats stod barnfamiljer och väntade i över två timmar i snön och kylan utanför. Och när de kom in var köerna lika långa där för de som också ville träffa Taurus från SVT:s Labyrint. Besvikna barnfamiljer vände då vid dörren då de insåg hur länge de skulle få vänta.

Borde ni inte ha bokat en större arena?

– Ja, nu var Coop Arena upptagen i dag av Melodifestivalen. Annars hade det kanske varit en lämplig arena. Det är som Håkan Hellström på Ullevi fast för barn, säger Peter Larsson, eventprojektledare.

Han fortsätter:

– Jag kan bara beklaga. Vi kunde inte göra annorlunda helt enkelt. Men mellan föreställningarna som draken och Sommarskuggan har fick båda två gå ut och göra high five och krama de som stod i kön. Det gjorde förhoppningsvis situationen lite trevligare för de som stod där ute, säger Peter Larsson, eventprojektledare.

Kommer tillbaka i mars

När arrangemanget har varit i andra städer har det varit utomhus. Då har alla fått plats. Men eftersom det är minusgrader och snö i Luleå var det inomhus den här gången.

Nästa gång det arrangeras är i samband med andra chansen i Eskilstuna och då kommer det vara utomhus igen.

– Och tack och lov så kommer draken och Sommarskuggan tillbaka till Luleå för att göra en utomhusgrej i slutet av mars. Då kommer alla kunna se dem, säger Peter Larsson, eventprojektledare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.