På Luleå kommuns hemsida står det om projektet att:
Elbussen ska testas och utvärderas som en för Luleå ny, miljöanpassad teknik och som en alternativ lösning som kan öka kollektivtrafikens attraktionskraft. Den är tyst, avgasfri och cirka 80 procent energieffektivare än en konventionell dieseldriven buss.
Hittills har inte elbussarna hållt det måttet som var tänkt från början.
Bussarna är i dagsläget ute i trafik, och Ulf Nordin som arbetar som produktionschef vid LLT berättar att tillförlitligheten har varit bristfällig under en ganska lång tid, samt att de under hösten sett en ökning av fel på bussarna.
Kyla blir arbetsmiljöproblem
– De stora felen är att vi framförallt har problem med värmen och laddproblematik. Vi kan inte ladda ute på de pantografer som finns på Kronan och Porsön.
Han menar att i och med att bussarna är så kalla invändigt påverkas även arbetsmiljön för de busschaufförer som kör dem, och att det inte är acceptabelt.
Är ni nöjda med projektet?
– Helt nöjda är vi inte eftersom vi har svårt att lita på bussarna när vi ska ta ut dem i trafik. Men vi för en dialog med leverantören för att hitta lösningar på problemen som vi upplever. Parallellt med det så kommer styrgruppen att utvärdera projektet. Projektet leds av Luleå kommun.
Är det era leverantörer som är problemet?
– Vi har en leverantör, men det är inte den som är problemet utan det är kvalitén på bussarna.
Kommer ni att avsluta samarbetet?
– Det är upp till Luleå kommun att avgöra i deras utvärdering.
Ska diskutera avtalet
Robert Eriksson som är avdelningschef vid Luleå kommun säger att kommunen tillsammans med LLT och Luleå Energi ska diskutera frågan om de ska säga upp avtalet.
– Det har ju varit en hel del strul och vi ska mötas för att diskutera hur vi ska agera.