Flygplatschefen: ”Vi vill inte lura kunderna”

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentombudsmannen (KO) har stämt Nextjet inför rätta för vilseledande marknadsföring för att flygbolaget fortsätter att sälja biljetter efter den 17 november då deras tillfälliga operativa licens går ut.

Nextjets krisartade ekonomi har gjort att transportstyrelsen dragit in den ordinarie operativa licensen.

LÄS MER: Kronofogden igen för Nextjet

Bolaget får bara flyga till och med den 17 november – om inte en ny licens beviljas.

”Vilseledande”

Och arbetet med att förbättra ekonomin med flygplansförsäljningar, en nyemission av aktier och aktieägartillskott pågår fullt. Men Nextjet fortsätter att sälja biljetter även efter den 17 november och det har Konsumentverket alltså reagerat hårt på.

KO vill bland annat få ett domstolsbeslut som tvingar företaget att klart och tydligt informera konsumenterna om att man saknar tillstånd att flyga efter det datumet.

”KO yrkar att patent-och marknadsdomstolen ska förbjuda Nextjet Sverige att vid marknadsföring av flygresor påstå eller ge intryck av att företaget har vidtagit de åtgärder som krävs för att bolaget ska återfå sin permanenta licens, om så inte är fallet.” skriver verket som ser det som vilseledande marknadsföring.

”Vill inte lura kunderna”

Arvidsjaurs flygplatschef Ralf Lundberg tycker inte om dagens situation.

LÄS MER: ”Flygplatschefen – vi vill inte lura kunderna”

– Det går fortfarande att boka biljetter efter den 17 november. Du kan boka biljetter i december eller i januari om du vill och det känns lite otryggt både för oss och för kunderna. Du kan ju aldrig boka något som inte finns, säger han. 

Flygplatsledningen har därför fattat beslutet att inte boka några resor efter den 17 november.

– Vi har sagt att vi inte kommer att boka något efter den 17 november när vi inte vet om Nextjet flyger då.Vi vill inte medverka till att lura kunderna.

Går att boka än

Men det går alltså fortfarande att boka en resa på nätet?

– Så är det, men då är det upp till kunderna själva.

Tycker du att det handlar om vilseledande marknadsföring?

– Ja, absolut, det måste man tycka, säger Ralf Lundberg.

Bolaget beklagar

SVT Nyheter Norrbotten har sökt Nextjets kommunikationschef Henning Lindberg för en kommentar, utan att lyckas nå honom.

Men i ett pressmeddelande skriver bolaget att man beklagar att ärendet kommer att avgöras rättsligt.

”Nextjet hade hellre sett att ärendet retts ut i en dialog mellan oss och Konsumentverket.” skriver bolaget.

LÄS MER: Nextjets licens dras in

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

nextjet

Mer i ämnet