NTF: Sänkta hastigheter räddar liv

Publicerad

Trafiksäkerhetsåtgärder där man sänker hastigheterna har effekt på hastigheter, olyckor och utsläpp av koldioxid. Det visar en undersökning som NTF och Naturskyddsföreningen gjorde 2011 efter att hastigheterna i landet sänkts två år tidigare.

– När man sänkte hastigheterna 2009 fick man ned medelhastigheten med sju kilometer i timmen på några sträckor i södra Sverige. Och då minskade utsläppen med 18 procent. Och utsläppen dödar också människor. Därför är det viktigt att vi gör allt vi kan för att få en mindre miljöpåverkan, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Färre omkommer

Undersökningen hon hänvisar till togs fram 2011 efter sänkningar av hastigheter som gjordes två år tidigare över hela landet. Medelhastigheten sjönk, utsläppen minskade och färre omkom i trafiken. I undersökningen fanns två sträckor i Norrbotten med, riksväg 99 mellan Haparanda och Karesuando och länsväg 383 mellan Boden och Börjelslandet.

Marie Nordén har samtidigt förståelse för kraven från Norrbottens Kommuner om förbättringar av vägstandarden på E10:an där Trafikverket vill ha en sänkning av hastigheten från 100 till 80 km/tim strax söder om Gällivare.

– Jag förstår att man i ett läge där man inte kan göra investeringar sänker hastigheten för att det räddar liv. Men med det sagt är det också viktigt att höja säkerheten och investerar för en bättre standard på den här vältrafikerade sträckan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.