Den regionägda tågtrafiken har varit i gång sedan 2010. De första åren kantades av väldigt stora problem med tåg som inte fungerade. Enligt den tekniska chefen, Olle Tiderman, har tågen byggts om och anpassats för klimatet här i norr och problemen har minskat.
Stora problem vintertid
Men problemen fortsätter ändå. Till och med denna vinter, trots att väder var mycket mindre besvärligt än i fjol, har det varit växelfel och problem med strömförsörjning, vilket har orsakat både förseningar och inställda tåg. Detta är ett område som Trafikverket ansvarar för och från Norrtågs sida säger man att man har en dialog med Trafikverket om vikten av att åtgärda problemen.
Norrtåg har fått ställa in tåg
Den del som Norrtåg själv kan råda över är fordonen men även de problemen har fortsatt. Eftersom det inte finns ersättningståg att sätta in har turer fått ställas in istället.
Tågtrafiksatsningen kostar också för skattebetalarna 25 miljoner kronor i år för linjerna Luleå-Umeå och Luleå-Kiruna.
- Att det ser ut som i mars månad då sammanlagt 15 turer på de två sträckorna fick ställas in är besvärande, säger Anders Öberg (S) som är ordförande för den regionala kollektivtrafikmyndigheten som äger Norrbottens andel av Norrtåg.
Tappar förtroendet
Anders Öberg menar att detta påverkar förtroendet för tågtrafikverksamheten.
– Människor tvekar om de vågar lita på tåget. Nu har antalet resande ökat vilket är mycket glädjande. Det tyder på att människor vill nyttja mer miljövänliga trafikslag för sina resor.
Öberg skyller problemen på infrastrukturen
Han ger bristerna i infrastrukturen den största skulden för att tågen inte är i tid eller inte går alls.
– Men sedan så har inte tågen alltid hållit. Det är brist på fordon i hela landet. Vi kommer att få hit två nya tåg i slutet på 2020.
Vad kan ni göra innan det för att tågen inte ska behöva bli inställda?
– Öka kvalitén i vårt servicearbete ytterligare, genom investeringen i en ny verkstad i Umeå där vi bland annat ska svarva hjulen oftare för att undvika problem.