Anhöriga väntar fortfarande på svar om vad som hänt efter att två personer, som hade stöd av Gällivare kommun, hittats döda. Socialchef Annette Viksten Åhl kommenterar händelsen i klippet. Foto: SVT/Filip Hannu

Två dödsfall inom fyra månader – anhöriga väntar på svar från Gällivare kommun

Uppdaterad
Publicerad

Inom loppet av fyra månader hittades två personer med stöd från kommunen döda i Gällivare. I båda fallen tog det dagar innan dödsfallen upptäcktes – trots att de hade hjälp flera dagar i veckan.

Den 17 juni i år hittades Mikael, 44, död i sitt hem. Han skulle ha hjälp fyra dagar i veckan av Gällivare kommun, men enligt hans anhöriga har ingen varit hos honom sedan den 7 juni.

Den 10 september hittades Mats Fransson död i sitt hem. Han skulle få dagliga matleveranser, men det ska ändå ha tagit 21 dagar innan det började anas oråd.

Fallet Mikael i Gällivare

Socialchefen: ”Kan förstå frustrationen”

I båda dessa fall väntar anhöriga fortfarande på svar om vad som har hänt.

– Jag kan absolut förstå frustrationen. Men vi kan aldrig gå ut och berätta någonting om enskilda personer eller ärenden. Nästan oavsett vem det är som frågar, säger socialchefen Annette Viksten Åhl.

Dement kvinna fick inte hjälp att äta

Det finns även ytterligare fall där anhöriga vittnar om att hjälpen uteblivit. En kvinna som SVT Norrbotten har pratat med berättar att hemtjänsten i december upprepade gånger inte hjälpte hennes dementa mamma att äta.

Beslutet var att hemtjänsten skulle gå in till mamman varje dag, värma mat och se till att hon började äta. Trots upprepade samtal till hemtjänsten med svaret att detta skulle rättas till blev det inte bättre. Besök uteblev, maten ställdes bara in i kylen och hemtjänsten ringde bara på dörren och åkte vidare när kvinnan inte öppnade dörren trots tillgång till nycklar.

Mats död Ivo-anmält

Fallet med Mats, som hittades död efter 21 dagar, har nu anmälts till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo. Gällivare kommun har i sin utredning konstaterat att ”det finns brister i processer och rutiner som säkerställer kommunikation”.

Kommunen skriver också i ett skriftligt svar till SVT Nyheter Norrbotten:

”Vi behöver även utföra kompetenshöjande insatser för handläggare, enhetschefer och medarbetare i ett långsiktigt perspektiv. Vi behöver säkerställa och tydliggöra egenkontrollen gällande dokumentation och handläggning för att upptäcka brister i vår verksamhet. En översyn över hemvården/hemtjänsten organisation för att säkerställa att vi kan ge beviljade insatserna.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Mikael i Gällivare

Mer i ämnet