Dagens fartkameror i Sverige mäter en bils hastighet då den passerar, vilket leder till att många bilister bromsar in inför kamerorna och höjer hastigheten mellan dem.
Annat system i grannlandet
I Norge har man i flera år haft vad som kallas för sträckmätning. Det innebär att sträckan och tiden det borde ta att köra mellan kamerorna är uppmätt. Då kan man lättare se de bilar som kört för fort på sträckan mellan fartkamerorna.
– Jag tycker man ska införa det här också. I Norge har det lett till betydligt färre olyckor, säger Jonas F Ludvigsson, barnläkare vid universitetssjukhuset i Örebro.
Vill bötfälla bilägaren
Ludvigsson vill även se att reglerna ändras så att ägaren till bilen bötfälls, istället för att man ska identifiera och bötfälla den som kört.
– Det finns tillfällen då det kan slå snett, men det är ändå ägaren som är ansvarig för vem som kör.
133 omkomna barn på fem år
Anledningen är att han vill se sänkta hastigheter på de svenska vägarna och därmed färre dödsolyckor.
– Sverige tillhör de främsta när det gäller att bota barn från cancer och infektioner. Nu måste vi se brett och minska barnadödligheten ännu mer. På fem år har 133 barn dött i trafiken enligt dödsorsaksregistret. Min uppgift är att bota och förhindra att barn dör, och då tror jag att det här är ett sätt.
– Det här systemet har fungerat i Norge, så det borde fungera här. Varje dödsfall i trafiken är en tragedi.