Black Friday eller köpfri dag?

Uppdaterad
Publicerad

I morgon är det Black Friday, en dag där butiker och säljare har kampanjer och erbjudanden som lockar konsumenter. Men imorgon är det också en köpfri dag. 

– Det är en motmanifestiation mot Black Friday, säger Hanna Sjöberg, talesperson för föreningen medveten konsumtion.

Svensk handel beräknar att 47 % av svenskarna kommer fynda under Black Friday. Förra året uppskattar svensk handel att Black Friday omsatte 5,3 miljarder kronor. I år bedömer man att den kan uppgå till mellan 6,3 och 6,6 miljarder.

– Handeln är på tårna och vi bedömer att Black Friday kommer att fortsätta att växa kraftigt. De undersökningar vi gjort indikerar att omsättningen under Black Friday i år växer med mellan 18 och 25 procent. Samtidigt måste man understryka att osäkerheten i konsumentundersökningar om framtida inköp är stor. Black Friday är ett utmärkt tillfälle för konsumenter att passa på att julhandla och jag utesluter inte en ännu större tillväxt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmedelande.

En motreaktion

Men imorgon är det också en köpfri dag, ett internationellt engagemang.

– En köpfri dag är en motmanifestation mot black friday. Den går ut på att i 24 timmar ska man inte köpa någonting alls. Och på det viset vara en motpol till kommersialismen och överkonsumtionen som sker på planeten i de rika länderna, säger Hanna Sjöberg, talesperson för föreningen medveten konsumtion som står bakom en köpfri dag i sverige.

Dagen är viktigt berättar Hanna, bland annat för miljön och för att man kan må bra av att äga mindre saker.

Butiker hakar på konceptet

Många butiker i Örebro har förberett sig för Black Friday, vissa med erbjudanden redan veckan innan.

– Egentligen har det blivit mycket större än bara Black Friday, vi har ju en Black Week där vi har ett erbjudande varje dag från måndag till söndag. Sen har det också blivit pre-Black Week där vi har ett erbjudande hela veckan innan Black Friday veckan, säger Samuel Egberth, säljare.

Många butiker lockar kunder och gynnas av dagen men vissa ser också en problematik med konceptet.

– Det är ett begrepp som egentligen inte är jättebra för handeln i det långa loppet. Det är bra under Black Friday men vi anser att det tar lite död på handeln efteråt. Men tyvärr kan man inte föra något åt det, utan man får vara med på tåget, säger Johan Sterner, säljare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.