En 54-årig kvinna omkom på onsdagen i samband med trafikolyckan på E20 då en bil kolliderade med en stillastående lastbil.
Redan strax före niotiden på morgonen hade Trafikverket fått information om att lastbilen stod vid vägen men gjorde bedömningen att det inte var något akut problem att ta sig förbi.
Även polisen hade fått information från förbipasserande på förmiddagen, men valde att inte åka ut. Både polisen och Trafikverket understryker att ansvaret när det gäller att varna för fordonet och se till att det bli bärgat ligger hos lastbilsägaren.
Borde ingripit tidigare
Ingemar Resare, som är chef för Sveriges Åkeriföretag i Örebro i region Öst, delar uppfattningen att det finns ett företagsansvar för lastbilen. Han är samtidigt kritisk till att polisen inte ingrep tidigare när lastbilen stod kvar.
– Att polisen inte kliver in och gör något när det tagit många timmar och många har ringt och varnat, då kan man fundera: Hur lång tid ska det ta och hur många samtal ska det gå innan man lyssnar på medborgarna?
Ingemar Resare säger att han inte tar bort ansvaret från föraren, men menar att det måste finnas bättre riktlinjer när fordon blir stående vid vägar.
– Som jag har förstått det har den stått där från tidig morgon till eftermiddag och vid upprepade tillfällen har olika personer ringt polisen. Det är allvarligt att polisen inte lyssnar på medborgarna om det nu står en bil trafikfarligt.