Foto: SVT

Publiken svek ÖSK – klubben gör mångmiljonförlust

Publicerad

Den allsvenska fotbollsklubben ÖSK kommer att gå med över fem miljoner kronor i förlust i år. Förklaringen finns i ett brutet reklamsamarbete och dåliga publiksiffror.

Just nu håller ÖSK på att sammanställa bokslutet över den gångna säsongen. Sportsligt blev 2017 inget höjdarår och det ekonomiska resultatet blev än mer fiaskoartat. Klubben kommer att göra en på fem miljoner kronor, något som P4 Örebro var först med att rapportera.

– Vi kommer att gå back med fem miljoner kronor, säger Simon Åström som är vd för Örebro elitfotboll AB.

Bakgrunden till det dåliga resultatet beror enligt Simon Åström bland annat på att klubben brutit samarbetet med reklambolaget Lagardére.

– Vi fick inte ut det vi hade tänkt genom samarbetet. Därför bröt vi samarbetet och plockade hem sponsorförsäljningen, Simon Åström.

Publiken sviker

En förklaring till att förlusten blir så stor är att publiken har svikit laget i år. I snitt såg 6.283 personer varje hemmamatch och det är långt under det budgeterade. Det är mer än tusen personer färre än förra året och man måste gå tillbaka till säsongen i superettan 2013 för att hitta ett lägre publiksnitt.

– Vi hade budgeterat med ett minusresultat på 2.7 miljoner kronor. Men publiktappet gör att det blir några miljoner till. Det är aldrig kul att bomma en budget, säger Simon Åström.

Hotar inte elitlicensen

För 13 år sedan tvångsdegraderades ÖSK till superettan på grund av för dålig ekonomi. Men trots att klubben gör en mångmiljon förlust nu är elitlicensen inte hotad.

– Vi har mycket eget kapital i klubben så det ska inte vara några problem, säger vd Simon Åström.

Publiksnitt

2017: 6.283

2016: 7.396

2015: 7.074

2014: 6.729

2013: 4.937 (superettan)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.