Såhär ska Rudbecksgatan se ut 2025 när systemet med BRT är helt utbyggt. Långa snabbussar trafikerar då de mittersta körfälten medan biltrafiken får åka i ytterfilerna. Foto: Illustration av Anders Lind, Örebro kommun

Snabbare bussresor på gång i Örebro

Uppdaterad
Publicerad

För att öka framkomligheten och korta restiderna med kollektivtrafiken ska Örebro få ett nytt bussystem – Bus Rapid Transit (BRT), det presenterade Örebro kommun och Region Örebro län gemensamt under onsdagen.

De nya bussarna kommer att vara upp till 24 meter långa och köras på tre olika sträckor i speciella bussfiler genom Örebro. Den första etappen som ska byggas kommer att gå från Brickebacken till centrala Örebro via universitetet, nästa två ska byggas för att trafikera Mellringe-Örebro och Vivalla-Örebro.

Den första sträckan av snabbussar kommer att gå från Brickebacken in mot centrum. Foto: Örebro kommun
superbussarna i Örebro

200 000 örebroare 2040

Och att projektet lyckas är nödvändigt eftersom infrastrukturen i Örebro är under hårt tryck i takt med att befolkningen växer menar kommunalråd Ullis Sandberg (S).

– Jag tror att många örebroare fortfarande tänker att det bor 120 000 personer i staden men idag är vi uppe i 155 000, förklarar hon. 2040 räknar vi med att vi kommer att vara 200 000. Det säger sig självt att vi måste få en kollektivtrafik som fungerar för att alla ska sitta i egna bilar håller inte.

Får byta buss i utkanten av staden

Det system som nu presenteras innebär att delar av de befintliga gatorna blir bussfiler som både ska rymma de nya BRT-bussarna, regionbussar och utryckningsfordon.

– Det innebär inte att det blir färre regionbussar in till Örebro, förklarar Nina Höijer (S) ansvarigt regionråd i Örebro. Däremot innebär det att alla regionbussar inte kommer att gå igenom Örebro utan att man får byta buss i utkanten av staden och ta en BRT-buss sista biten.

Den nya busslinjen kommer å andra sidan att ha tät trafik, var åttonde minut ska det gå att ta en buss utefter de tre linjerna – ungefär som spårvagnarna i Göteborg eller tunnelbanan i Stockholm.

Finns pengar att söka

Priset slutar på cirka en halv miljard men allt ska inte finansieras av skattemedel.

– Bara vi kan sätta igång så finns det statliga pengar att söka och en del pengar finns redan avsatta så det kommer inte att läggas helt på skattebetalarna, säger Nina Höijer (S).

Ett genomförande beslut ska tas under 2020 och under 2025 ska projektet vara genomfört.

Mer om trafiksituationen:

Förslaget med särskilda bussfiler har öven diskuterats som en lösning på trafiksituationen på motorvägen E18/E20 genom Örebro. Genom att se till att kollektivtrafiken inte fastnar i långa köer eller trafikproppar tror man även där att fler kommer att välja bussen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

superbussarna i Örebro

Mer i ämnet