Cloetta pekar på två saker i sin delårsrapport när det gäller minskad försäljning. Dels drog valutaeffekter ner omsättningen men den största orsaken till den kraftigt minskade försäljningen av lösviktsgodis beror på covid-19.
Cloetta redovisar dock en vinst före skatt på 137 miljoner kronor för årets andra kvartal, en ökning med 6,2 procent jämfört med året före, även om omsättningen backade med 22 procent.
Företaget förväntar sig dock att försäljningen av både förpackade varor och lösviktsgodis gradvis kommer att att förbättras i takt med att covid-19-restriktionerna lättar.
Måste övertyga konsumenter
Försäljningen av godispåsar, choklad, tuggummi och pastiller tror Cloetta kommer att återhämta sig till normala nivåer under andra delen av året. Men för lösgodiset kan det ta längre tid. Första steget är att hyllorna måste öppna, vilket de inte gjort på alla håll i Danmark och England.
– Sen måste vi också övertyga konsumenterna om att det är hygieniskt. Som Livsmedelsverket säger kan man inte få viruset från lösgodis. Vi måste övervinna den rädslan, vilket kommer att ta flera kvartal. Men vi har en plan för det, säger vd Henri de Sauvage-Nolting till TT.